تاثیر پیام های توییتر بر تغییرات ارزش سهام

در عصر تکنولوژی اقتصاد اینترنتی یا همان اقتصاد دیجیتال، اقتصاد نوینی است که همه بخش‌های اقتصادی و اجتماعی شامل خرده فروشی، حمل و نقل، سرویس‌های مالی، تولید، آموزش، بهداشت، رسانه و… را شامل شده و بخش بزرگی از کسب و کارها در این نوع اقتصاد بر پایه فناوری‌های دیجیتالی است.

از سوی دیگر، پیش­بینی تغییرات ارزش سهام در بازار سهام یکی از موضوعات موردعلاقه­ی هر سرمایه­گذار و یا پژوهشگر مالی است. زیرا یک سرمایه­گذاری زمانی بیشترین سود را به همراه دارد که متضمن کم­ترین خطر باشد.

تغییرات ارزش سهام بر مبنای دلایل مختلفی ازجمله دلایل سیاسی، اقتصادی، افکار حاکم بر جامعه و … اتفاق می ­افتد. از طرفی با پیشرفت روزافزون فناوری و دسترسی عموم مردم به شبکه ­های اینترنتی و رسانه­ های اجتماعی، بستری مناسب برای بیان افکار و احساسات مردم پیرامون رویدادهای مختلف جامعه فراهم شده­ است. بنابراین لازم به نظر می رسد که طی فرآیند شناسایی نظرات بیان­ شده، بتوان به رفتارهای مؤثر در تصمیم­ های اقتصادی و مالی پی ­برد.

مقاله «پیش بینی تغییرات ارزش سهام بر مبنای تحلیل احساسی پیام های منتشرشده در توییتر» به طراحی و ارزیابی روشی می ­پردازد که تا حدودی بتواند تغییرات ارزش سهام پنج شرکت مطرح جهانی را بر پایه­ داده ­های استخراجی از شبکه ­های اجتماعی پیش بینی کند. این اطلاعات از طریق میکروبلاگ توییتر و تغییرات ثبت­ شده شاخص سهام پنج شرکت در طول یک دوره ده­ هفته ­ای در بازه­ زمانی ساعتی وروزانه به ­دست­می­آید.

توییت ­ها براساس الگوریتم ­های یادگیری­ماشین نظیر SVM، Naïve Bayes  دسته­بندی و ارزیابی می­ شوند سپس با توجه به نتایج دسته­بندی و استفاده از رابطه رگرسیون مقدار آتی ارزش سهام تخمین و بیان می ­شود. نتایج نشان­دهنده میزان خطای کم بین ارزش واقعی سهام و مقدار تقریبی پیش­ بینی­ شده توسط مدل است.

بر اساس این گزارش، مقاله «پیش ­بینی تغییرات ارزش سهام بر مبنای تحلیل احساسی پیام­ های منتشرشده در توییتر» که توسط معصومه قلی زاده، هادی خسروی فارسانی، محمد احسان بصیری، از موسسه آموزش عالی صفاهان و دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهرکرد تالیف شده در پنجمین کنفرانس وب پژوهی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، ارائه شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا