انتشار گازهای گلخانه ای روند طبیعی فعالیت اقیانوس ها را مختل کرده است

نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: اقیانوس ها مقدار زیادی حرارت را از طریق جریان های اقیانوسی در خود ذخیره و توزیع می کنند که به این لحاظ تاثیری مهم در اقلیم جهان دارند اما این ساز و کار تنظیم کننده اکنون به علت پدیده گرمایش زمین ناشی از اثر گلخانه ای مختل شده است.

به گزارش ایرنا،' استر کیش لاروش' عصر دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریاها و اقیانوس ها در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی وعلوم جوی افزود: روز جهانی اقیانوس ها هر ساله در روز 18 خرداد گرامی داشته می شود و موضوع امسال این روز اقیانوس های سالم، کره زمین سالم است، موضوعی که امروزه شاید از هر زمان دیگری مهمتر باشد. 

وی اظهار کرد: دو هفته پیش کارشناسان طراز اول در هیات مشاوران علمی دبیرکل سازمان ملل متحد، چالش های علمی اساسی که برای تحقق پایداری محیط زیست ضروری است را معرفی کردند، این چالش های مهم برای آینده انسانیت و کره خاکی ما شامل سلامت پایدار اقیانوس ها، معکوس کردن روند نابودی تنوع زیستی و مقابله با عوامل عفونت زا هستند.

وی افزود: دستور کار توسعه پس از 2015 نیز بر اهمیت سلامت اقیانوس ها تاکید بیشتری دارد، هدف بند 14 اهداف توسعه پایدار بر حفظ و استفاده پایدار از اقیانوس ها، دریاها و منابع دریایی برای توسعه پایدار است.

لاروش با مطرح کردن این سوال که چرا همه ما تا این حد برای سلامت اقیانوس ها نگران هستیم؟ گفت: اقیانوس ها قلب کره زمین هستند مانند قلب تپنده که خون مورد نیاز بدن را به همه اعضا ارسال می کند اقیانوس ها نیز مردم سراسر کره زمین را ساکن هر کجا که باشند به هم پیوند می دهند، اقیانوس ها بیش از 70 درصد سطح کره زمین را پوشانده اند و به عنوان بزرگترین منبع آب در جهان، 97 درصد آب کره زمین را در خود جای داده اند.

وی ادامه داد: اقیانوس ها آب و هوا را تنظیم و برای میلیون ها انسان غذا فراهم می کنند، بیش از 50 درصد اکسیژنی که تنفس می کنیم را تولید می کنند و گستره ای باورنکردنی از حیات وحش را در خود جای داده اند که برای نمونه تامین کننده مواد اولیه داروهای پزشکی و بسیاری دیگر هستند.

وی گفت: از آغاز انقلاب صنعتی حدود یک سوم دی اکسید کربن (CO2) تولید شده در نتیجه فعالیت انسان توسط اقیانوس ها جذب شده است که این باعث کاهش اثرات گرمایش زمین شده است، بدون این فرایند جذب حجم دی اکسید کربن موجود در جو بسیار بیشتر از مقدار امروزه آن و اثرات منفی آن بر آب و هوا چند برابر می بود.

نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران افزود: اما نابودی تنوع زیستی موجب تضعیف اکوسیستم اقیانوس ها و توانایی آن در مقاومت در برابر عوامل مخل و تطابق با تغییرات آب و هوا و ایفای نقش تنظیم کننده زیست بوم و اقلیم جهان شده است، لذا به منظور تضمین سلامت و امنیت جوامع و نسل های آینده ضروری است که مسوولیت مراقبت از اقیانوس، همانطور که اقیانوس مراقب ما است، را بپذیریم.

لاروش ادامه داد: سلامت همه انسان ها به داشتن اقیانوس هایی پاکیزه و مولد وابسته است. ذیل شعار امسال اقیانوس های سالم، کره زمین سالم، یونسکو همه ذینفعان را به تمرکز بر اقداماتی که فرد فرد انسان ها می توانند برای حفظ اقیانوس ها و مراقبت از جوامع و مکان های آسیب پذیر انجام دهند ترغیب می کند.

وی گفت: کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو از کشورهایی که با ادغام اهداف توسعه و زیست محیطی و با رویکردی جامع، تطبیقی، زیست بوم محور و شفاف اقدام به تدوین طرح های دریایی می کنند، حمایت می کند.

وی اظهار کرد: گروه هماهنگ کننده بین دولتی برای سیستم هشدار و کاهش اثرات سونامی اقیانوس هند در واکنش به فاجعه سونامی 26 دسامبر سال 2004 که طی آن بیش از 250 هزار نفر در منطقه اقیانوس هند جان باختند تشکیل شد، در پی چندین نشست منطقه ای و جهانی، کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو توسط جامعه جهانی مامور هماهنگی تاسیس این سیستم شد که هدف آن کاهش آسیب پذیری و خطرات بلایا و در نتیجه نجات جان انسان ها و کاهش خسارات اقتصادی است.

لاروش گفت: همچنین این کمیسیون به همراه برنامه بین المللی آبشناسی یونسکو همکاری نزدیکی با برنامه های مرتبط با تدوین توصیه های نمونه های موفق در زمینه مدیریت مناطق ساحلی و آموزش های مرتبط با آب برای جوانان و جوامع محلی داشته است.

وی ادامه داد: در چارچوب برنامه یونسکو با عنوان انسان و زیست کره، تعدادی منابع زیست کره ساحل دریا به عنوان پایگاه های مرجع برای نظارت و مدیریت تنوع زیستی ساحلی و دریایی از طریق مشاهد و اندازه گیری اثرات انسانی بر زیستگاه های ساحلی و دریایی و تهیه دستورالعمل های موثرتر و نوآورانه تر (نوآرانه تر) بر حفظ و مدیریت پایدار آنها عمل می کند.

لاروش گفت: در چارچوب برنامه کشورهای جزیره ای کوچک در حال توسعه، یونسکو به اجرای پروژه هایی در تمامی زمینه های کاری خود می پردازد که توسعه منابع آزاد آموزشی در حوزه اقیانوس آرام و کاراییب، استفاده از تصویربرداری ماهواره ای برای آموزش های مربوط به تغییرات آب و هوا، ابتکارات جوامع محلی مبتنی بر میراث فرهنگی، توسعه منابع جدید زیست کره و اجرای ابتکار بین منطقه ای جوانان با عنوان جزیره های آینده را شامل می شود.

وی افزود: دسترسی به موقع به داده ها و اطلاعات باکیفیت برای درک روند حیات دریایی بسیار مهم است، به این منظور کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو در چارچوب برنامه بین المللی تبادل داده ها و اطلاعات اقیانوس شناسی و با هدف تسهیل دسترسی بی نقص به داده های دریایی و توسعه تبادل و توزیع اطلاعات و خدمات دریایی، تاسیس و راه اندازی یک پورتال داده های اقیانوس ها را در دستور کار خود دارد.

لاروش ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های ابتکاری که با حمایت یونسکو تشکیل شده است سیستم های جهانی مشاهده اقیانوس ها است که سیستمی دایمی برای مشاهده، مدلسازی و تحلیل متغیرهای دریایی و اقیانوسی به منظور پشتیبانی خدمات عملیاتی اقیانوسی در سراسر جهان است، این سیستم با ارائه شرح دقیقی از وضعیت فعلی اقیانوس ها از جمله منابع زنده، پیش بینی مداوم شرایط آتی دریاها در دورترین زمان ممکن درآینده و عمل کردن به عنوان پایگاهی برای پیش بینی وضعیت تغییرات آب و هوا را انجام می دهد.

وی گفت: یونسکو همچنین در زمینه حفظ میراث طبیعی و میراث زیرآب فعالیت می کند، در حال حاضر 54 مکان دریایی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند و کنوانسیون حفظ میراث فرهنگی زیرآب پیگیر حفاظت از سه میلیون کشتی باستانی غرق شده، صدها شهر مدفون شده در زیر آب (شامل فقط 150 شهر در منطقه مدیترانه)، مناظر طبیعی زیرآب فرورفته به همراه یافته های دوران ماقبل تاریخ، غارهای غرق شده در سیلاب با نگاره های ماقبل تاریخ، قربانگاه ها، قبرستان ها و بازمانده های تاسیسات ماهیگیری و بنادر است.

وی تاکید کرد: یونسکو توسط برنامه های متعدد بخشی و بین بخشی خود، در ترویج سواد اقیانوسی و ایجاد شراکت های جهانی برای حفظ اقیانوس ها تلاش می کند ، در این راستا پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ایران به همراه کمیسیون ملی اقیانوسی شناسی نقشی حیاتی در جمهوری اسلامی ایران ایفا می کند.

لاروش گفت: یونسکو اخیرا ایجاد یک مرکز منطقه ای آموزش و پژوهش در حوزه اقیانوس شناسی در غرب آسیا را تصویب کرده است که به عنوان یک مرکز نوع دوم یونسکو فعالیت خواهد کرد و به اعتقاد من نشان دهنده تعهد جمهوری اسلامی ایران در حفظ اقیانوس ها است.

سازمان ملل متحد در سال 2008 روز 8 ژوئن برابر با 18 خرداد را روز جهانی دریاها و اقیانوس ها نامگذاری کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا