شیر خشک‌های فاسدی که بلای جان نوزادان می‌شود

هم اکنون FDA (Food and Drug Administration ) استانداردهایی را برای تولیدکنندگان شیرخشک تعیین کرده است؛ یکی از این استانداردها  که خیلی هم مهم است انجام تست‌هایی است که نشان دهد شیرخشک عاری از پاتوژن‌ها یا عوامل بیماری‌زای مضر مانند سالمونلا، کرونوباکتر و ساکازاکی است.

دیگر مطالعات علمی نشان داده است که در بسته‌های حاوی شیرخشک، باکتری‌های بالقوه‌ مرگ‌بار مانند انتروباکتر ساکازاکی و گونه‌های سالمونلا  در سطوح پایین وجود دارد. زمانی که این پودر با آب‌گرم ترکیب می‌شود، این باکتری‌ها سریع تکثیر می‌شوند. آلودگی با فلز (سرب و کادمیوم)، پرکلرات (سوخت موشک)، سطح بالای آرسنیک، ملامین و فتالات (نرم‌کننده‌های پلاستیک‌ها) نیز در شیرخشک یافت شده است.

متاسفانه چند وقتی است که شاهد مرگ نوزادنی هستیم که به دلیل استفاده از شیر خشک و وجود ملامین در شیر جان خود را از دست داده اند .نوزادان معصومی که عمرشان به علت تجارت سیاه عده ای سود جو کوتاه شده است.

هنوز موضوع پرونده شكایت هلال‌احمر از یاسین رامین، فرزند محمدعلی رامین و همسر مهناز افشار مبنی بر واردات محموله عظیمی از شیرخشك‌های فاسد بر سر زبان هاست. گفته می شود یاسین رامین با استفاده از نفوذ پدرش در دولت احمدی‌نژاد، شیرخشك‌هایی وارد کرده است که فاسد بوده و نوزادانی را نابینا كرده یا به كام مرگ كشانده است. توزیع محموله‌ عظیمی كه سود كلان برای او و ضررهای جبران‌ناپذیر برای بعضی خانواده‌ها داشته است.

صبح روز گذشته خبری درباره محکومیت ۱۷ ساله یاسین رامین منتشر شد که برخی از رسانه ها این محکومیت را واردات شیر خشک دانسته اند. برخی از پیگیری های دیگر نیز نشان می دهد که این محکومیت به هیچ عنوان به دلیل واردات شیرخشک های آلوده نیست و اتهامات او ربطی به خانواده اش ندارد.

جدا از خبر کشف و توزیع چنین محموله هایی، هم اکنون بعضی از مغازه ها نیز اقدام به فروش شیر خشک های قاچاقی و غذاهای کودک می کنند. شیر خشک ها و غذاهایی که باید با بر چسب سلامت در داروخانه های سطح شهر تحت نظر بازرسان دانشگاه علوم پزشکی بفروش برسند تا چنین عوارضی متوجه خانواده ها نشود.

مهمترین عوارض شیر خشک‌

این نوع غذاهای مکمل که اکنون جایگزین شیر مادر شده اند جدا از مسایل آلودگی شان می توانند، همراه با معایب دیگری باشند. یکی از بزرگترین عیب های مصرف شیر خشک چاقی کودکان است. گفته می شود بچه هایی که شیر خشک مصرف می‌کنند نسبت به کودکانی که شیر مادر می‌خورند، چاق تر هستند. تحقیقات نشان داده اگر فردی در شیرخوارگی دچار اضافه وزن شود، چاقی او ادامه پیدا می کند و شانس ابتلای او به چاقی 25 درصد است.

همچنین شیرخشک فاقد پروتئین‌های ایمنی‌بخش است که در شیرمادر وجود دارد. از اینرو کودکان را در معرض محدوده‌ وسیعی از بیماری‌های عفونی قرار می‌دهد. امروزه تمایل برای استفاده از شیرخشک، در افزایش واکنش‌های آلرژیک، دیابت نوع یک و دو و بیماری‌های مزمن دیگر اثر داشته است. مطالعه‌ای در جمعیت سفیدپوستان آمریکایی نشان داد که نوزادان تغذیه‌شده با شیرخشک، چهارده برابر بیش‌تر از نوزادان شیرخوار بستری بوده‌اند. به‌طور کلی، نوزادانی که شیرخشک دریافت کرده‌اند در مقایسه با نوزادان تغذیه‌شده با شیرمادر، خطر سندروم مرگ ناگهانی را چهار برابر احساس می‌کنند. نوزادان تغذیه‌شده با شیرخشک، بیش‌تر و بیش‌تر در معرض عفونت‌های تنفسی، خس‌خس سینه، ذات‌الریه و آنفولانزا هستند. آن‌ها اسهال، عفونت‌های گوارشی و یبوست دارند. بچه‌های شیرخشکی از انحراف فک رنج می‌برند و بیشترشان در بزرگ‌سالی نیاز به ارتودنسی پیدا می‌کنند. مشکلات گفتاری بیش‌تری به‌دلیل عضلات ضعیف فک دارند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا