20 درصد مردان درجاتی از بیماری واریکوسل را دارند

به گزارش سیناپرس ، یکی از علل شایع ناباروری در مردان واریکوسل است. واریکوسل نام اختلالی است که بر اثر اتساع و پیچ خوردگی وریدهای بیضه ایجاد می‌شود. این اختلال باعث ایجاد آسیب‌های جدی در بیضه می‌شود، به نحوی که دیگر قادر به تولید اسپرم سالم نخواهد بود. گرچه ایجاد آسیب در بیضه مبتلایان امری بدیهی است، اما چگونگی آغاز و پیشرفت این آسیب همچنان ناشناخته است.

دکتر بهرنگ آبادپور روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه واریکوسل می تواند قدرت باروری مردان را کاهش دهد، بیان داشت: در برخی افراد مبتلا به این بیماری، در کارکرد طبیعی اسپرم اختلال ایجاد می شود. این بیماری در مرحله اول سبب کندی حرکت اسپرم و در مرحله بعدی بر شکل و تعداد اسپرم ها ممکن است تاثیر بگذارد.
وی اظهار داشت: در اکثر مردان مبتلا به واریکوسل اختلال ناباروری ایجاد نمی شود و در اکثر موارد این افراد درمان خاصی نیاز ندارند.
آبادپور افزود: اسپرم سازی در دمای پایین تر از دمای عادی بدن انجام می شود، افزایش دما می تواند اختلال اسپرم سازی ایجاد کند. به همین دلیل به افرادی که اختلال باروری دارند توصیه می شود به استخر آب داغ یا جکوزی نروند.
وی مهمترین روش درمان واریکوسل را جراحی اعلام کرد و گفت: دارویی برای درمان این بیماری وجود ندارد و با استفاده از این روش اقدام به درمان بیماران می کنیم که بهتر است عمل جراحی با میکروسرجری انجام شود. اکثر کسانی که واریکوسل دارند نیاز به جراحی ندارند.

واریکوسل بر روی دی ان ای سلول اسپرم تاثیر می گذارد
آبادپور ادامه داد: بررسی های جدید نشان می دهد که واریکوسل بر روی دی ان ای سلول اسپرم هم تاثیر می گذارد و می تواند به این سلول آسیب برساند.
وی با اشاره به اینکه بهترین راهکار برای تشخیص این موضوع، آزمایش DFI است، گفت: کسی که مبتلا به واریکوسل است و همسرش هم دچار سقط مکرر می شود، باید این آزمایش را انجام دهد تا مشخص شود دی ان ای سلول اسپرم این فرد دچار مشکل نباشد.
عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: اگر تعداد دی ان ای سلول اسپرم از حدی بالاتر باشد، فرد بیمار باید با تحت عمل جراحی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه عوامل محیطی در بروز این بیماری نقش ندارد، گفت: تاکنون از هیچ منبع علمی گزارش نشده که عامل محیطی در بروز بیماری واریکوسل نقش دارد.
آبادپور افزود: برخی عوامل مانند جابجایی اجسام سنگین یا سرپا ایستادن طولانی مدت می تواند در تشدید علائم واریکوسل نقش داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا