داشتن گربه در کودکی و خطر بروز شیزوفرنی در بزرگسالی

بسیاری از خانواده ها در سراسر دنیا از گربه به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند. اما بر اساس مطالعه جدید این کار می تواند پیامدهای ناگواری را برای سلامت افراد به همراه داشته باشد.

دانشمندان در دو مطالعه مجزا به این نتیجه رسیدند که نوعی انگل با نام توکسوپلاسما گوندی (T.Gondii) که به صورت معمول در روده گربه زندگی می کند و از طریق مدفوع حیوان خارج می شود، می تواند انسان های اطراف را آلوده کند. ورود این انگل به بدن سبب بروز بیماری توکسوپلاسموز (Toxoplasmosis) می شود. در حال حاضر فقط در ایالات متحده، 60 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند و بیشتر آنها حتی از این مساله اطلاعی ندارند.

سیستم ایمنی سالم بدن به صورت معمول می تواند عفونت ناشی از این انگل را خنثی کند و به این ترتیب علایم این بیماری ظاهر نمی شود. با این حال زنان باردار و یا افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است بیشتر در معرض بروز علایم ناشی از عفونت این انگل قرار دارند. گفتنی است علایم بیماری توکسوپلاسموز شبیه به آنفولانزا بوده و درد عضلانی و تورم غدد لنفاوی را با خود به همراه می آورد. حتی در برخی موارد وخیم، شاهد نابینایی و حتی مرگ افراد هستیم.

اما مطالعات پیشین نشان داده بود که عفونت ناشی از توکسوپلاسما گوندی با احتمال بیشتر بروز اختلالات روانی در ارتباط است. مطالعه ای جدید که در این خصوص صورت گرفته نشان می دهد عفونت ناشی از توکسوپلاسما گوندی سبب افزایش دوبرابری خطر بروز شیزوفرنی می شود.

در این مطالعه آمارهایی جدید با آمارهایی متعلق به سال 1982 که در زمینه سلامت روانی به انجام رسیده بود مقایسه شد. در مطالعه چند دهه پیش مشخص شده بود که حدود 50 درصد از کسانی که بیماری روانی داشتند در کودکی از گربه ای به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کردند، در حالی که 42 درصد از این بیماران در کودکی گربه نداشتند. جالب اینجا بود که آمارهای اخیر نیز چنین رابطه ای را نشان می دهد.

در مطالعه ای دیگر که در واقع مروری بر 50 پژوهش صورت گرفته در این حوزه بود، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که افرادی که دچار عفونت نشای از انگل توکسوپلاسما گوندی بودند بیشتر از بقیه در معرض اختلال دوقطبی، اختلال وسواس وسواسی- اجباری و حتی اعتیاد قرار داشتند.

 

راه حل های پیشنهادی

پزشکان توصیه می کنند که در صورت نگهداری از گربه، حتماً باید جای مدفوع این حیوان به صورت هر روزه تمیز شود، زیرا این انگل موجود در مدفوع پس از 1 تا 5 روز پس از خروج از بدن گربه فعال می شود.

افزون بر این، برای تغذیه گربه حتما باید از غذاهای بسته بندی و آماده و یا پخته استفاده کرد، زیرا دادن گوشت خام و یا کم پخته شده می تواند سبب افزایش انگل توکسوپلاسما گوندی در مدفوع گربه شود.

افزون بر این، جالب است بدانید که مدفوع گربه تنها منبع وجود انگل توکسوپلاسما گوندی نیست، زیرا حتی در گوشت های نیمه پخته و یا آلوده و حتی آبهای آلوده امکان وجود این انگل وجود دارد.

این دو پژوهش به ترتیب در نشریه Schizophrenia Research منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا