نهنگ پرنده دارو را به سلول های سرطانی منتقل می کند

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،محققان مشغول ابداع یک ربات نهنگ پرنده هستند که می‌تواند در بدن انسان حرکت کند و دارو را به سلول‌های سرطانی برساند.

این ربات تغییر شکل دهنده توسط محققان کالج دارتموث و دانشگاه سیتی (در هنگ کنگ) ابداع شده و بخشی از پژوهشی بلندمدت با هدف توسعه ربات‌هایی است که می‌توانند نسبت به گرما ونور واکنش نشان دهند.

این ربات خاص انعطاف پذیر است و با پرینتر سه بعدی ساخته می‌شود. ربات مذکور شبیه نهنگ است اما می‌تواند شکل خود را تغییر دهد تا حرکات انتهای دم نهنگ را تقلید کند.

سپس ربات می‌تواند به وضعیت ثابت تغییر موقعیت دهد و به این ترتیب داروها به طور مستقیم به سلول‌های سرطانی منتقل می‌شوند.

دم ربات با لایه‌ای از سلول‌ها و باله های آن با هیدروژل حساس به نور پوشیده می‌شوند. سلول‌ها همراه با جریان خون یکسو می‌شوند و در نتیجه دم ربات حرکت می‌کند و آن را به جلو می‌راند. از سوی دیگر باله های آن نیز نیروی مورد نیاز برای ربات را فراهم می‌کنند تا در یک مسیر حرکت کند.

دکتر زی چن استادیار دانشگاه دارتموث می‌گوید: با کمک این فناوری می‌توان ربات‌های نرم با قابلیت تغییر شکل ساخت که قدرت مانور خارق العاده ای دارند.

در ماه آوریل یک کاتتر رباتی مجهز به هوش مصنوعی به طور موفقیت آمیز به سمت یک قلب مدل انسان مسیریابی کرد و توانست حتی سریع‌تر از جراح به دریچه‌ای از قلب برسد که دچار اختلال شده بود.

محققان دانشگاه هنگ کنگ همچنین مشغول توسعه یک ربات کرم صدپا هستند که می‌تواند در بدن راه برود و دارو را منتقل کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا