بازگشت نخبگان به کشور از مرز ۱۲۰۰ نفر گذشت

به گزارش سیناپرس برنامهٔ همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در راستای رسیدن به چشم‌انداز علمی کشور و بهره‌گیری از ذخایر علمی فارغ‌التحصیلان برجسته ایرانی اجرایی شده است.

این طرح با همکاری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد و نوآوری منتخب کشور به عنوان «پایگاه تخصصی همکار» اجرایی می‌شود.

این برنامه‌ها به مرحله اجرا می‌رسند تا در قالب حمایت از انجام‬ ‫پروژه‌های تحقیقاتی و فناورانه همچون پسادکتری، فرصت مطالعاتی، استاد مدعو و معین، راه‌اندازی کسب و کارهای فناورانه، ‬‫اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان و برگزاری سخنرانی و کارگاه‌های تخصصی به ارتباط مؤثر متخصص و مراکز علمی و‬ ‫فناوری برگزیده کشور یاری کنند.

علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری از آخرین آمار بازگشت دانشمندان ایرانی مقیم خارج به کشور به مهر خبر داد و گفت: طی سه سال اخیر یک‌هزار و ۲۰۸ نفر از دانشمندان ایرانی مقیم خارج به کشور بازگشتند که هر کدام در زمینه تخصص خود مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی خارج از کشور از سوی معاونت علمی و فناوری نتایج خوبی به همراه داشته است، بیان کرد: این افراد علاقمند به ایجاد کسب و کار جدید هستند و برخی از آنها توانسته‌اند شرکت دانش بنیان راه اندازی کنند.

معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری افزود: برخی در یک شرکت دانش بنیان در واحد تحقیق و توسعه مشغول به کارند یا اینکه عضو هیأت علمی دانشگاه یا پژوهشگاه شده‌اند. این دانشمندان ایرانی بیشتر علاقمند هستند تا کسب و کار دانش بنیان راه اندازی کنند؛ اکثر آنها بعد از بازگشت به فعالیت‌های علمی آموزشی خود می‌پردازند.

وی افزود: محققان ایرانی که از خارج به کشور بازگشته‌اند انتظار دارند شرایط کارهای دانش بنیان برای آنها فراهم شود.

بیرنگ گفت: ایجاد زمینه تعامل برای نخبگان علمی و فناوری کشور در قالب طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیر مقیم موجب ماندگاری آنها در کشور می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا