بیش از 50 درصد اکسیژن هوا از اقیانوس‌ها تامین می شود

استر کیش لاروش، عصر دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریاها و اقیانوس ها در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی وعلوم جوی افزود: اقیانوس ها قلب کره زمین هستند ؛ اقیانوس ها بیش از 70 درصد سطح کره زمین را پوشانده اند و به عنوان بزرگترین منبع آب در جهان، 97 درصد آب کره زمین را در خود جای داده اند.
وی افزود: اقیانوس‌ها آب و هوا را تنظیم و برای میلیون ها انسان غذا فراهم می کنند. بیش از 50 درصد اکسیژنی که تنفس می‌کنیم را تولید می کنند و گستره ای باورنکردنی از حیات وحش را در خود جای داده اند که برای نمونه تامین کننده مواد اولیه داروهای پزشکی و بسیاری دیگر هستند.
وی گفت: حدود یک سوم دی اکسید کربن (CO2) تولید شده ناشی از فعالیت انسان از آغاز انقلاب صنعتی  تاکنون توسط اقیانوس‌ها جذب شده است. این امر باعث کاهش اثرات گرمایش زمین شده است. بدون این فرایند جذب حجم دی اکسید کربن موجود در جو بسیار بیشتر از مقدار امروزه آن و اثرات منفی آن بر آب و هوا چند برابر می شد.

به گفته نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، هم اکنون نابودی تنوع زیستی، موجب تضعیف اکوسیستم اقیانوس ها و توانایی آن در مقاومت در برابر عوامل مخل و تطابق با تغییرات آب و هوا و ایفای نقش تنظیم کننده زیست بوم و اقلیم جهان شده است بنابراین  برای تضمین سلامت و امنیت جوامع و نسل های آینده ضروری است که مسوولیت مراقبت از اقیانوس ها را بپذیریم.

لاروش سلامت همه انسان ها  را به داشتن اقیانوس هایی پاکیزه و مولد وابسته دانست و با توجه به ذیل شعار امسال روز جهانی اقیانوس ها« اقیانوس های سالم، کره زمین سالم» گفت: هم اکنون یونسکو کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو از کشورهایی که با ادغام اهداف توسعه و زیست محیطی و با رویکردی جامع، تطبیقی، زیست بوم محور و شفاف اقدام به تدوین طرح های دریایی می کنند، حمایت می کند.

وی تصریح کرد: هم اکنون دسترسی به موقع به داده ها و اطلاعات باکیفیت برای درک روند حیات دریایی بسیار مهم است، به این منظور کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو در چارچوب برنامه بین المللی تبادل داده ها و اطلاعات اقیانوس شناسی و با هدف تسهیل دسترسی بی نقص به داده های دریایی و توسعه تبادل و توزیع اطلاعات و خدمات دریایی، تاسیس و راه اندازی یک پورتال داده های اقیانوس ها را در دستور کار خود دارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های ابتکاری که با حمایت یونسکو تشکیل شده است سیستم های جهانی مشاهده اقیانوس ها است که سیستمی دایمی برای مشاهده، مدلسازی و تحلیل متغیرهای دریایی و اقیانوسی به منظور پشتیبانی خدمات عملیاتی اقیانوسی در سراسر جهان است، این سیستم با ارائه شرح دقیقی از وضعیت فعلی اقیانوس ها از جمله منابع زنده، پیش بینی مداوم شرایط آتی دریاها در دورترین زمان ممکن درآینده و عمل کردن به عنوان پایگاهی برای پیش بینی وضعیت تغییرات آب و هوا را انجام می دهد.

لاروش گفت: یونسکو همچنین در زمینه حفظ میراث طبیعی و میراث زیرآب فعالیت می کند، در حال حاضر 54 مکان دریایی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند و کنوانسیون حفظ میراث فرهنگی زیرآب پیگیر حفاظت از سه میلیون کشتی باستانی غرق شده، صدها شهر مدفون شده در زیر آب (شامل فقط 150 شهر در منطقه مدیترانه)، مناظر طبیعی زیرآب فرورفته به همراه یافته های دوران ماقبل تاریخ، غارهای غرق شده در سیلاب با نگاره های ماقبل تاریخ، قربانگاه ها، قبرستان ها و بازمانده های تاسیسات ماهیگیری و بنادر است.

وی تاکید کرد: یونسکو توسط برنامه های متعدد بخشی و بین بخشی خود، در ترویج سواد اقیانوسی و ایجاد شراکت های جهانی برای حفظ اقیانوس ها تلاش می کند ، در این راستا پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ایران به همراه کمیسیون ملی اقیانوسی شناسی نقشی حیاتی در جمهوری اسلامی ایران ایفا می کند.

لاروش گفت: یونسکو اخیرا ایجاد یک مرکز منطقه ای آموزش و پژوهش در حوزه اقیانوس شناسی در غرب آسیا را تصویب کرده است که به عنوان یک مرکز نوع دوم یونسکو فعالیت خواهد کرد و به اعتقاد من نشان دهنده تعهد جمهوری اسلامی ایران در حفظ اقیانوس ها است.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا