خطر‌های باورنکردنی قرص‌های شب امتحان!

استفاده از این داروهای هوشمند نیز در بین دانش آموزان و دانشجویان ایرانی با آغاز فصل امتحان ها و کنکور افزایش می یابد به طوری که برخی از این افراد بی آنکه متوجه عوارض جانبی این داروها باشند برای شب بیداری و درس خواندن و افزایش تمرکزشان،‌ از این قرص استفاده می‌کنند.

یکی از این دارو‌ها مدافینیل (Modafinil) است که سبب افزایش تمرکز و بی خوابی می‌شود. این دارو اغلب برای درمان مبتلایان به نارکولپسی (narcolepsy) (حمله خواب، نوعی اختلال خواب ) مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانش آموزان و دانشجویان یکی از گروه‌های استفاده کننده غیرمجاز از این دارو هستند که در زمانی که دچارخستگی و خواب آلودگی ناشی از مطالعه می‌شوند به شکلی خطرناک از این دارو استفاده می‌کنند.

ازجمله عارضه‌های جانبی شناخته شده این دارو مواردی، چون فشارخون بالا، اختلال دردستگاه گوارش، سردرد، احساس درد در قفسه سینه و بروز اختلال‌های روحی و روانی را می‌توان نام برد.

متیل فندیت (ریتالین) نیز محرک دستگاه عصبی است و اثرات آن شبیه به آمفتامین هاست که برای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه و بعضی آسیب های مغزی کاربرد دارویی دارد. با این حال، ظرفیت سوء مصرف آن بالاست و در بعضی از اقشار مانند دانشجویان و دانش آموزان به منظور افزایش تمرکز و با هدف موفقیت در امتحانات استفاده می شود.

سوء مصرف ریتالین منجر به علایمی همچون مسمومیت و بروز نشانه های شبه مانیک(سرخوشی)، افسردگی و انواع مختلفی از جمله پانیک (حملات وحشتزدگی) می شود. علایم حرکتی و رفتاری مصرف با دوز بالا می تواند شامل دندان قروچه، گیجی، رفتارهای غیر هدفمند، وسواس عملی و رفتارهای تهاجمی باشد. یکی از دلایل سوء مصرف ریتالین استرس و فضای رقابتی زیاد در جامعه است که افراد را به دنبال داروهای محرک از جمله ریتالین می کشاند. عامل دیگری که استفاده زیاد از ریتالین را توجیه می کند نگرش افراد به مصرف دارو برای تقویت توانایی هاست.

کارشناسان هشدار می‌دهند افرادی که بدون نیاز درمانی  از این دسته دارو‌ها استفاده می‌کنند، به تدریج به این مواد اعتیاد پیدا کرده و برای افزایش اعتماد به نفس و حضور درمحل کار یا تحصیل وابسته به آن ها می‌شوند.

محققان توصیه می‌کنند افراد در صورت افت توان ذهنی به متخصص مراجعه کرده و از راهکار‌های درمانی و کمکی استاندارد استفاده کنند. انجام ورزش، تغذیه سالم، کاهش میزان استرس، برنامه ریزی شغلی و تقسیم کار می‌تواند سبب کاهش فشارکاری وبهره وری فرد شود.

به گزارش سینا پرس به نقل از ایسنا، دکتر یسنا به‌منش درباره مخاطرات ناشی از سوء‌مصرف داروی ریتالین گفت: هر نوع استفاده از این دارو در صورتیکه با تجویز پزشک معالج نباشد و بدون نسخه مصرف شود، سوء‌مصرف گفته می‌شود.

به گفته، دبیر ستاد مرکزی اطلاع  سانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو، بر اساس قوانین موجود در سازمان غذا و دارو، ریتالین از دسته داروهای تحت کنترل وزارت بهداشت بوده و در داروخانه‌های خاص، با دقت و با رعایت ضوابط دقیق توزیع می‌شود؛ به‌طوریکه بیماران بعد از تشکیل پرونده و ارایه مدارک لازم، می‌توانند بر اساس سهمیه‌شان دارو را تهیه کنند. حال در صورتیکه دارویی از روش دیگری غیر از توضیحات فوق تهیه و توزیع شود، قاچاق محسوب شده و نه تنها وزارت بهداشت تاییدی بر سلامت آن ندارد، بلکه مصرف آن می‌تواند برای مصرف‌کننده عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

و بر لزوم هوشیاری خانواده‌ها درباره عدم مصرف ریتالین از سوی فرزندان‌شان تاکید کرد و گفت: امیدواریم دانش‌آموزان، ‌دانشجویان و خانواده‌هایشان توجه کنند که برای رسیدن به اهداف مقطعی، سلامت خود را به خطر نیندازند.

وی با اشاره به برخی از مهم‌ترین عوارض سوء‌مصرف این دارو، ادامه داد: وابستگی مصرف، تحریک‌پذیری عصبی، سردرد، گیجی، دردهای شکمی، تاری دید، ‌تپش قلب، کاهش اشتها و از دست دادن وزن، توهم بویایی و… از جمله مهم‌ترین عوارضی هستند که افراد با مصرف ریتالین به آن دچار می‌شوند.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا