بومی سازی مکش‌های پزشکی و دندانپزشکی با کمترین هزینه

یکی از واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری همدان با هدف کاهش هزینه‌های خرید انواع مکش‌های دندانپزشکی و پزشکی، اقدام به تولید مکش‌هایی بر اساس توانمندی‌های بومی و فناوری‌های داخلی کرده است.

این واحد فناور با ۱۰ نفر از جوانان ایرانی از سال ۹۱ با هدف طراحی و تولید مکش‌های دندانپزشکی راه اندازی شد. سال ۹۵ نیز توانستند نخستین محصول خود را پس از دریافت مجوزها در سطح نمونه آزمایشگاهی تولید کنند. این واحد فناور مکش‌های تولیدی خود را با یک دهم قیمت مشابه خارجی تولید کرد.

حمید ساغریچیان مدیر عامل واحد فناور در پارک علم و فناوری همدان درباره تولیدات شرکت، گفت: مکش‌های تمام اتوماتیک دندانپزشکی نخستین محصول تولیدی شرکت است. این محصول به صورت کامل بومی سازی شده است و تنها پمپ وکیوم آن را از دیگر کشورها وارد می‌کنیم.

وی افزود: پس از اینکه مکش‌های تولیدی خود را در حوزه دندانپزشکی تولید کردیم، متوجه شدیم که این مکش ها در بخش‌های مختلف پزشکی مانند جراحی‌های مکشی، مکش‌های آمبولانسی، مکش‌های پزشکی و مکش‌های نوزادی کاربرد دارد. به همین دلیل تولید انواع مختلف مکش پزشکی را نیز آغاز کردیم.

به گفته این فعال دانش بنیانی، مکش ها خونابه، خون و ضایعات مختلفی که در پی جراحی یا کارهای دندانپزشکی ایجاد می‌شود را با پمپاژ خارج می‌کند. این مکش ها در دو نوع مختلف کیسه‌ای و آبی وجود دارد که مدل آبی آن به یونیت‌های دندانپزشکی متصل است. استفاده از این مدل به دلیل مصرف آب زیاد در دنیا منسوخ شده است.

ساغریچیان تصریح کرد: اگر مکش وجود نداشته باشد، در جراحی‌های ایمپلنت، لثه، عصب کشی و غیره مشکلات حادی پیش می‌آید. به همین دلیل انواع مکش ها در این نوع جراحی‌ها کاربرد فراوانی دارد.

مدیر عامل این واحد فناور، درباره مکش‌های جدید، گفت: این نوع مکش ها ضایعات را به طور مستقیم وارد فاضلاب می‌کنند و مواد مضر و آلودگی‌های آن را کاهش می‌دهند.

وی ادامه داد: این نوع مکش ها قیمت بالایی دارند و در حال حاضر با قیمت ۲۷ میلیون تومان در دنیا خرید و فروش می‌شوند؛ اما مکش‌های تولیدی شرکت ما بین ۴ تا ۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد. یعنی یک دهم قیمت مشابه خارجی.

ساغریچیان عنوان کرد: یکی از مشکلات ما در طراحی مکش، قالب‌های فلزی آن است که به دلیل گران شدن قیمت فلز با سختی روبرو شده ایم. اگر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک کند تا بتوانیم قالب‌ها پلاستیکی یا ABS تولید کنیم، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

این فعال دانش بنیانی با اشاره به کمک‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: در جشنواره علم تا عمل مبلغ قابل توجهی دریافت کردیم و با کمک این مبلغ توانستیم تجهیزات مختلف برای تولید مکش ها را خریداری کنیم و محصول خود را به تولید انبوه و صنعتی برسانیم.

وی با اشاره به ساخت کارخانه‌ای برای گسترش تولیدات شرکت، تصریح کرد: در حال حاضر در حال ساخت کارخانه تولیدی خود هستیم تا بتوانیم محصول بیشتری را به تولید انبوه برسانیم.

مدیر عامل این واحد فناور، درباره صادرات محصولات شرکت، گفت: به صورت جدی قصد صادرات محصولات تولیدی خود را داریم و با گسترده‌تر کردن تولیدات، قطعاً محصولات تولیدی خود را با یک برند ایرانی صادر خواهیم کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا