تولید دوربین های نظامی و لیزرهای حکاکی در ایران

به گزارش سیناپرس اصفهان، شرکت تولید کننده کالا و خدمات دانش بنیان نوآوران مدبر صنعت چند سالی است که در زمینه اپتیک و فوتونیک (مواد، قطعات و سامانه ها) تاسیس شده و محصولات استراتژیکی را برای استفاده در صنایع نظامی و دفاعی تولید و عرضه می کند.

شهرام علیزاده نایینی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس اصفهان اظهار کرد: محصولات این شرکت، اپتو مکانیک، اپتیک و لیزر هستند و برای این مهم تلفیقی از علم فیزیک شاخه اپتیک طیف مرئی و علم فیزیک شاخه لیزر و همچنین سایر علوم به ویژه علم مکانیک شاخه طراحی جامدات و قطعات به کار گرفته شده اند.

وی افزود: علاوه بر موارد مذکور برای تولید محصولات لازم است از انواع طیف های نوری بهره بگیریم که در این بین طیف مرئی مرتبط با بخش اپتیک و طیف مادون قرمز مربوط به بخش لیزر است.

تولید دوربین های نظامی و لیزرهای حکاکی

مدیرعامل شرکت نوآوران مدبر صنعت تصریح کرد: تولید انواع دوربین های نظامی، لیزرهای قابل استفاده برای حکاکی تجاری روی فلزاتی مانند طلا و حتی شیشه از جمله محصولات این شرکت است.

وی با بیان اینکه حوزه فعالیت این شرکت از صنایع دفاع مستقل است، گفت: با این وجود طراحی، مونتاژ و تولید بخشی از ملزومات صنایع دفاع را به عهده گرفتیم.

حضور نخبگان در خط تولید محصولات اپتیک و لیزر

علیزاده در خصوص مزیت محصولات تولیدی این شرکت نسبت به سایر رقبا گفت: محصولات این شرکت چندان مشابه داخلی ندارند و علاوه بر آن تامین کننده بخشی از نیازهای شرکت های دولتی هستیم؛ به طور کلی چندان موازی کاری و همپوشانی بین این شرکت و شرکت های دولتی وجود ندارد که اگر هم باشد محصولات این شرکت چابک تر و ارزان تر از نمونه های دولتی خواهند بود.

وی ادامه داد: با توجه به قیمت دلار هم محصولات این شرکت نسبت به نمونه های خارجی بسیار ارزان قیمت تر است و از این رو قصد داریم روی بازار صادراتی به صورت مستقل کار کنیم.

مدیرعامل شرکت نوآوران مدبر صنعت در رابطه با بعد نخبگانی شرکت بیان کرد: بسیاری از نیروها فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با اپتیک و لیزر بوده و دو نفر از اعضای انجمن نخبگان نیز به عنوان مسئول خط و مسئول تولید و طراح مشغول به فعالیت هستند.

تاثیر تنش های اقتصادی بر چرخه تولید

وی در ادامه با اشاره به شعار سال و رونق تولید در کشور ابراز کرد: همه تنش ها و تلاطم های اقتصادی که بر روی شرکت های دیگر موثر بوده بر شرکت ما نیز موثر بوده است.

علیزاده افزود: تنش های اقتصادی تاثیر مستقیم روی همه تولیدکنندگان دارد، وابستگی تولیدکنندگان به واردات مواد اولیه می تواند کم یا زیاد باشد و همین تاثیر مستقیمی بر روی چرخه تولید می گذارد اما به طور کلی روی هزینه تمام شده همه محصولات تاثیر منفی داشته و تامین برخی مواد و ابزارها دچار مشکل شده و گرفتاری های زیادی به وجود آمده است.

وی در رابطه با اینکه چگونه می توان با شرایط فعلی اقتصادی کنار آمد، اذعان کرد: پایش های اقتصادی و اصلاحات سیستمی در این زمینه مورد توجه است، برای این منظور شرکت را بروزرسانی کردیم تا باز هم کار کنیم و حرکت رو به جلوی خود را ادامه دهیم هر چند این حرکت کند شده اما توقف نکردیم.

مدیرعامل شرکت نوآوران مدبر صنعت اضافه کرد: در حال حاضر کشور ما در زمینه اقتصادی از دو حوزه سیاسی و اقتصادی ضربه خورده است که ارتباطات سیاسی در حوزه دولتمردان است.

وی ادامه داد: اما در زمینه مشکل مدیریت داخلی اقتصاد و تولید ضعف های بزرگی داشته ایم، از جمله با سیاست های غلط اقتصادی چه از نظر حمایت نکردن از تولید داخلی و چه فشرده نگه داشتن ارز و نیز شعاری بودن و عمل نکردن به اصل 44 قانون اساسی مبنی بر خصوصی سازی همه و همه اقتصاد را متلاطم کرده و فرصت ها را از بین برده است.

فرصتی برای استفاده از شرایط بالقوه فعلی نیست

علیزاده با بیان اینکه محصولات داخلی تقریبا نصف قیمت محصولات مشابه چینی است، گفت: متاسفانه فرصتی برای بهره بردن از این شرایط بالقوه داخلی و صادراتی نداریم، اگر بحث دلار پلکانی بالا رفته بود، ارز شناور بود، حمایت از تولید داخل انجام شده بود، بخش خصوصی حمایت شده بود در این سال ها دچار مشکلات ناشی از تحریم ها نبودیم و شرکت ما پنج برابر ظرفیت فعلی خود را تولید و بخشی را صادر می کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال گذشته با شوک ارزی مواجه شدیم و نمی توانیم خود را با این شرایط تطبیق دهیم، با این همه شرکت ها نمی توانند تا چند سال آینده به جایی برسند تا هم از نظر کیفی، هم قیمتی و هم ظرفیت تولید بخشی از بازارهای بالقوه داخل و سراسر دنیا را پوشش دهند و از مزیت رقابتی کیفی و اقتصادی خود استفاده کنند.

شوک اقتصادی و تنزل سرمایه در گردش شرکت های داخلی

مدیرعامل شرکت نوآوران مدبر صنعت بیان کرد: شوک اقتصادی سال گذشته باعث شد تا توان خرید مواد اولیه را نداشته باشیم و چون سرمایه در گردش نداریم مجبوریم تولید را کم، از بسیاری از هزینه ها صرف نظر و نیروها را تعدیل کنیم و کوچک شویم در حالی که سال ها تلاش کردیم تا بسیاری از این نیروها را به اینجا برسانیم؛ نیروهایی که سرمایه ما شدند.

وی تاکید کرد: تا وقتی وضعمان خوب است دلارهای نفتی را بریز و بپاش می کنیم و اصلا آینده نگر نیستیم و این باعث می شود تا در شرایط سخت تمام دستاوردهایمان را از دست بدهیم.

علیزاده خاطر نشان کرد: این مشکلات برطرف نشده و سوء مدیریت اقتصادی بیشتر از تحریم ها و مشکلات سیاسی بر اقتصاد تاثیر گذاشت.

 
گزارش: سیدامیر حسین ابطحی
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا