خلافکاران «دارک وب» شناسایی می شوند

دیپ وب یا وب عمیق شامل آن بخشی از وب می‌شود که موتورهای جستجو و کاربران مهمان امکان دسترسی به آن را ندارند، به عنوان مثال وبسایت‌هایی که برای دسترسی به آن‌ها باید در حساب کاربری خود لاگین کرده و سپس به آن ورود کنید. مانند صفحات انتخاب واحد دانشگاه، حساب ایمیل و که روزانه با بسیاری از آنها سر و کار داریم.

اما، مخوف ترین قسمت وب دارک وب است. این فضا شامل شبکه ای از وبسایت‌هایی است که از دسترس عموم افراد خارج بوده و تنها با استفاده از ابزارهای خاصی می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. نکته مهم ماجرا این است که چون در این شبکه تقریبا امکان ردیابی به صفر می رسد بنابراین، هر نوع خلافی از فعالیت های سیاسی، خرید و فروش اسلحه و مواد مخدر، آزار و اذیت انسان‌ها گرفته تا تهیه مدارک جعلی، قاچاق اعضای بدن انسان، درخواست برای قتل یک انسان، درخواست برای هک کردن یک شخص و… در آن ممکن است به وقوع بپیوندد.

همانطور که مشخص است وب سایت هایی که در دارک وب فعالیت می کنند کاملا مخفی هستند و برای دسترسی به آنها باید از ابزار خاص و جستجوگری که TOR نام دارد، استفاده کرد. چراکه، این نرم افزار با مخفی کردن آدرس آی‌پی ماربر، اطلاعات ارسالی و دریافتی را از طریق شبکه‌ای خاص عبور داده و آن‌ها را رمزگذاری می‌کند و اینگونه تمامی فعالیت ها در این فضا غیرقابل شناسایی می شود.

این فضا به معضلی برای تمامی دولت های جهان تبدیل شده است و همواره در صدد پیدا کردن راه هایی برای نفوذ به این فضا و شناسایی افراد در آن هستند که البته تا کنون موفق نبوده اند.

با گسترش تکنولوژی و فناوری در سال های گذشته مفهومی به عنوان هوش مصنوعی مطرح شد که البته تعریف دقیقی نمی توان برای آن مطرح کرد. اما این تکنولوژی امکان یادگیری از تجربیات، تطبیق یافتن با ورودی های جدید و انجام وظایف مانند انسان را برای ماشین‌ها فراهم می آورد. به بیان دیگر، با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، کامپیوترها را می توان برای اجرای ماموریت های ویژه از طریق پردازش حجم بالایی از داده ها و تشخیص الگوها در داده ها آموزش داد.

اکنون بر اساس اخباری که به تازگی منتشر شده گویا هوش مصنوعی خواهد توانست ماهیت پیچیده و غیرقابل ردگیری فعالیت‌های بخش تاریک وب را که مدت هاست به عنوان یک معضل جدی مطرح است را با چالش مواجه کند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از سایت‌های فعال در این بخش از وب عمر کوتاهی دارند و بعد از کلاهبرداری‌های کلان به سرعت غیرفعال می‌شوند. اما با طراحی یک نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توان داده‌های موجود را به سرعت تحلیل و افراد خلافکار فعال در بخش تاریک وب را ردگیری کرد.

نقل از تک اکسپلور، این نرم افزار می‌تواند ارتباط میان خریداران و فروشندگان خدمات مختلف در بخش تاریک وب را در لایه‌های مختلف آن شناسایی و ردگیری کند تا تغییر مکرر سایت‌های فعال نیز خللی در تحقیقات پلیسی ایجاد نکند.

نرم افزار یادشده می‌توااین نرم افزار نمایه‌ای دقیق از هریک از خلافکاران بخش تاریک وب ایجاد می کند تا با بررسی‌های فنی، حتی در صورت تغییر نام کاربری این افراد باز هم قابل ردگیری و شناسایی باشند.

این نرم افزار با کمک هوش مصنوعی از توانایی بالایی برای پردازش حجم عظیمی از اطلاعات برخوردار بوده و نیاز پلیس به بررسی دستی اطلاعات خلافکاران بخش تاریک وب را برطرف می‌کند.

پژوهشگران ام آی تی دقت این نرم افزار را ۹۵ درصد تخمین زده و می‌گویند در حال تکمیل قابلیت‌های آن هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا