بیماری پوستی پسوریازیس و بیماری های روانی باهم ارتباط دارند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،در مطالعه اول، محققان دانمارکی داده‌های مربوط به بیش از ۱۳۶۰۰ زن و مرد مبتلا به پسوریازیس را جمع آوری کردند. در طول ۵ سال پیگیری وضعیت این افراد، ۲.۶ درصد مبتلا به مشکلات روانی شده بودند و در طول ۱۰ سال، این رقم به حدود ۵ درصد رسیده بود.

این اختلالات روانی شامل افسردگی، اضطراب، بیماری دوقطبی، شیزوفرنی و زوال عقل بود.گمانه زنی محققان در مورد رابطه این بیماری پوستی با مشکلات روانی این است که اختلالات ایمنی با ابتلاء به مشکلات روانی مرتبط هستند و بیماری پسوریازیس هم یک بیماری اختلال ایمنی است.

در مطالعه دوم، محققان کره‌ای به بررسی بیش از ۱۲,۷۰۰ بیمار مبتلا به پسوریازیس پرداختند. آنها دریافتند ریسک اضطراب، اختلالات روانپزشکی و مشکلات خواب در بین این بیماران در مقایسه با افراد فاقد این بیماری، دو و سه برابر بود.

باوجودیکه در هر دو مطالعه، رابطه بین سلامت روان و بیماری پسوریازیس مشخص شده است، اما هیچ یک اثبات نمی‌کنند که کدامیک علت دیگری هستند، و فقط به وجود ارتباط بین این دو اشاره شده است.

به گفته محققان، بیماری پسوریازیس موجب بروز افسردگی و اضطراب می‌شود، اما در عین حال مشخص شده است که استرس و سایر مشکلات روانی هم می‌توانند آغازکننده بیماری‌های ایمنی نظیر پسوریازیس باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا