نقش مهم دریاها و اقیانوس‌ها در اقتصاد جهانی و ملی

دکتر ناصر حاجی زاده ذاکر، امروز ظهر در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریا و اقیانوس شناسی گفت: هر ساله روز 15 خرداد با عنوان روز جهانی محیط زیست و روز 18 خرداد به مناسبت روز جهانی دریا و اقیانوس در سراسر جهان گرامی داشته می شود. نزدیکی این دو روز نگاه ما را بر نقطه اشتراک این دو روز یعنی اهمیت حفاظت محیط زیست دریایی- اقیانوسی رهنمون می سازد و این موضوعی است که امسال با شعار دریا، اقیانوس سالم، زمین سالم مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: ما امیدواریم با توجه به همه بخش‌های کشور به ویژه جامعه دریایی موضوع سلامت دریاهای کشور به عنوان یک موضوع محوری در برنامه های کلان کشور مد نظر قرار گیرد و با توجه به آن توسعه پایدار کشور با محوریت دریاها و اقیانوس ها محقق شود.

وی به نقش مهم و پر رنگ دریاها و اقیانوس‌ها در ایجاد حیات انسان‌ها اشاره کرد و گفت: هم اکنون این بدنه‌های بزرگ آبی به عنوان شش‌های زمین عمل می‌کنند، نقش بی بدیلی در اقتصاد جهانی و ملی ما دارند و منبع تامین غذا برای بسیاری از مردم این سرزمین و بیش از نیمی از مردم دنیا هستند.

حاجی زاده تصریح کرد: کشور ایران هم اکنون با داشتن بیش از پنج هزار کیلو متر خط ساحلی و همسایگی سه دریای مهم جهان و مجاورت با اقیانوس بزرگ هند یک کشور دریایی است و همه ما باید با اهمیت آنها و نیز اثرهای فعالیت های انسانی بر دریاها و اقیانوس ها آشنا باشیم.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی بیان کرد: تلاش ارگان‌های دریای کشور برای ایجاد یک حرکت ملی برای توجه به دریاها و اقیانوس‌ها یک ضرورت ملی است که می تواند زمینه همدلی همه ایرانیان برای مدیریت پایدار دریاهای کشور را فراهم آورد. در این راستا بهره گیری از ظرفیت مناسبت های ملی و جهانی از جمله روز جهانی دریا و اقیانوس با ایجاد«کمیته ملی بزرگداشت روز جهانی دریا و اقیانوس» با همکاری تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی می تواند در ارتقای فرهنگ دریایی و اقیانوسی همه مردم ایران موثر باشد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا