پلاستیک‌هایی که باکتری مولد اکسیژن را ازبین می برد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، در این تحقیقات مشخص شد آلودگی ناشی از پلاستیک در فرآیند فتوسنتر، رشد و تولید اکسیژن توسط باکتری Prochlorococcus اختلال ایجاد می‌کند. باکتری Prochlorococcus فراوان‌ترین میکروارگانیسم دارای توانایی فتوسنتز در اقیانوس‌ها است و 10 درصد از اکسیژن زمین را از طریق فتوسنتز تولید می‌کند. این میکروارگانیسم در زنجیره غذایی اقیانوس اهمیت بسیاری دارد و نقش آن در چرخه کربن زمین حیاتی است.

محققان دو گونه از باکتری Prochlorococcus را که در اعماق مختلف اقیانوس زندگی می‌کنند در آزمایشگاه در مجاورت آلودگی دو نوع پلاستیک متداول شامل کیسه‌های پلاستیکی خاکستری که از جنس پلی اتیلن ساخته می‌شود و PVC مورد استفاده برای ساخت کفپوش‌های پلاستیکی قرار دادند. در این آزمایشات مشخص شد مواد شیمیایی پلاستیک موجب توقف رشد و کارکرد باکتری‌ها، کاهش اکسیژن تولیدی آن‌ها و همچنین تغییر توصیف بخش عمده‌ای از ژن‌های این میکروارگانیسم‌ها می‌شود.
به گفته محققان این آزمایش نشان می‌دهد برای درک اثر کامل آلودگی پلاستیک بر محیط زیست و شناسایی راهکارهای مناسب برای مدیریت این مشکل، لازم است اثر این نوع آلودگی بر گروه‌های میکروبی کلیدی از جمله میکروب‌های فتوسنتزکننده نیز مورد توجه قرار گیرد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Communications Biology منتشر شده است.