ارتباط برخی داروهای مسکن ،آرام بخش با خطر ارتکاب به قتل

به گزارش ایرنا از هلث، این اولین مطالعه ای است که رابطه میان مصرف این داروها و ارتکاب به قتل را بررسی کرده است.

در این مطالعه محققان مصرف داروهای تجویزی 959 نفر را که در فاصله زمانی 1993 و 2011 به قتل محکوم شده بودند، بررسی کردند.

این مطالعه همچنین نشان داد که برخلاف تصور مشترک در آمریکا و فنلاند، داروهای ضد افسردگی خطر ارتکاب به قتل را تنها اندکی افزایش می دهد.

محققان علاوه بر مصرف این سه نوع دارو همچنین دلیل خاص تجویز این داروها و اثرات هر گونه سکر آور دیگر را که شخص در زمان قتل مصرف کرده بود، بررسی کردند.

دکتر جاری تیهونن استاد دانشگاه فنلاند شرقی گفت: به تصور من این مواد شیمیایی بر کنترل تکانه فرد تاثیر می گذارد.

پزشکان در تعریف تکانه می گویند: هر فرد دارای قدرت روانی سالم ،توانایی کنترل تکانه یا خواسته هایش را دارد.این توانایی انسان را از گونه های دیگر متمایز می کند که نشانگر بلوغ روانی است. با توجه به این موضوع هر انسان با برخورداری از این توانایی ذهنی قبل از هر نوع اقدام در مورد رسیدن به خواسته اش فکر کرده و در صورت مضر بودن خواسته اش برای خود و جامعه ، با حذف ، سرکوب و یا نادیده گرفتن، آن را کنترل می کند، اما افرادی که بلوغ روانی ندارند و یا از بیماری روانی رنج برده و به هر دلیل از این قدرت برخوردار نیستند، خطرات و تهدیدات زیاد و جدی برای خود و محیط اطراف ایجاد می کنند.

در واقع اختلال در کنترل تکانه ( خواسته ) موجب ناتوانی برای مقاومت در مقابل یک تکانه یا انگیزه ای می شود که برای دیگران یا خود فرد خطرناک بوده و با احساس بیمار گونه لذت و سرخوشی پس از تحقق آن، همراه است.

وی افزود: تنها موضوع حیرت انگیز این است که مصرف مسکن ها نیز خطر ارتکاب به قتل را افزایش می دهند.

این مطالعه نشان داد که مصرف داروهای ضد افسردگی، خطر آدم کشی را 31 درصد و مصرف بنزودیازپین این خطر را 41 درصد افزایش می دهد.

با این وجود بیشترین افزایش خطر در افرادی دیده شد که مسکن های مخدر مصرف می کردند بطوریکه این خطر در آنها 95 درصد و افرادی که مسکن های ضد التهاب مصرف می کردند 206 درصد بود.

در مجموع این مطالعه نشان داد که خطر ارتکاب به قتل در افراد زیر 26 سال که مسکن های مخدر مصرف می کنند 223 درصد بیشتر است و این خطر درصورت مصرف بنزودیازپین 95 درصد بیشتر می شود. همچنین متوسط سنی در این مطالعه 36.3 سال بود.

از سوی دیگر نتایج این مطالعه نشان داد که در 959 نفری که مورد بررسی قرار گرفتند، 79.4 درصد تحت تاثیر مصرف الکل و 5.3 درصد تحت تاثیر مصرف مواد مخدر غیرقانونی قرار داشتند.

با این حال محققان نتوانستند ابزار کنند که مصرف الکل و مواد مخدر تا چه حد بر آدم کشی تاثیر داشته است اما تصدیق کردند که این موضوع باید در بررسی نتایج این مطالعه در نظر گرفته شود.

بنزودیازپین می تواند موجب تضعیف کنترل تکانه انسان شود و تحقیقات دیگر نشان داده اند که مسکن ها بر پردازش عاطفی اثر می گذارند.

محققان به پزشکان توصیه می کنند که به افرادی که سابقه مصرف روان گردان ها (الکل، مواد مخدر وغیره) دارند در تجویز بنزودیازپین یا مسکن های قوی احتیاط کنند.

این مطالعه در مجله World Psychiatry منتشر شده است.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا