استارت آپ ها به کمک سواد رسانه ای می آیند

این موضوع بازار شایعات و انتشار اخبار جعلی را داغ تر از قبل کرده است. علاوه بر این، حتی گاهی دیده می شود که منابع خبری رسمی هم خواسته یا ناخواسته بنا به دلایل سیاسی و یا منافع اقتصادی اقدام به نشر و گسترش اخبار کذا و جعلی می کنند. این اخبار به‌ویژه در شرایط خاص مانند ایام انتخابات و یا هنگام وقوع بحران بیش از پیش به چشم می خورد.

اکثر کارشناسان حوزه ارتباطات آموزش سواد رسانه ای به مخاطب را مهمترین اقدام برای مقابله با اخبار جعلی می دانند عده ای هم معتقدند که برای مقابله با این پدیده کشورمان به مرکز مقابله با اخبار جعلی نیاز دارد.

به تازگی نیز وزیر ارتباطات خش شایعات در فضای مجازی را موضوعی برای ترویج موارد نادرست در سطح جامعه و اخبار دروغ دانسته و اعلام کرد: سواد رسانه‌ای باید بیش از پیش گسترش پیدا کند.

به نقل از خانه ملت، محمدجواد آذری جهرمی در این باره گفت: در پژوهشگاه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کمک به سواد رسانه‌ای، سامانه‌ای در حال طراحی است که این سامانه بتواند صحت و راستی اخبار را ارزیابی کند و مشخص کند آیا منبع این خبر موثق است؟

پیرو این صحبت ها، وزارت ارشاد نیز قرار است طی جلساتی با وزرا و دستگاه‌های مختلف به لزوم برقراری حمایت‌های مالی به استارت آپ‌ها و شرکت ها برای رشد سواد رسانه‌ای بپردازد.

بنابر نظر متخصصان سیاست های متفاوتی باید در برخورد با اخبار جعلی و پیرو آن گسترش سواد رسانه ای در سطح جامعه انجام گیرد که پیرو این امر، حمایت از استارت‌ آپ‌ها برای فعالیت موثر آنها در زمینه های خبری می تواند یکی از این اقدامات باشد.

مدیر گروه فرهنگ سازی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در این باره گفته است: متاسفانه در حال حاضر فعالیت استارت آپ‌ها در زمینه‌های خبری چندان زیاد نیست ولی اگر اعلام حمایت از سوی نهادهای مختلف صورت بگیرد، قطعا شاهد رشد این گونه کسب‌وکارهای نوپا خواهیم بود. استارت آپ‌های خبری می‌توانند در برابر فیک نیوز قد علم کنند و ما هم به نوبه خود تا جای ممکن حمایت‌های معنوی و مادی در این زمینه انجام دادیم اما نیازمند این هستیم که این حمایت‌ها بیشتر شود.

بر این اساس و در راستای حمایت از استارت آپ ها در حوزه خبر، حمایت از تشکیل اتحادیه و مجامع صنفی از دیگر اقدامات مناسب در این حوزه معرفی شده و لزوم داشتن یک اتحادیه مستقل برای خبرگزاری‌ها و حتی کانال‌های خبری که هویت و شامد دارند گوشزد شد.

بر اساس این گزارش، به تازگی وزارت ارتباطات جلساتی را در راستای مقابله با اخبار جعلی برگزار کرده است. این در حالیست که برخی از متخصصان و کارشناسان حوزه وظیفه ای بیش از این برای این وزارتخانه در نظر گرفته و معتقدند وزارت ارتباطات باید در سطح کلان به این موضوع ورود کند و با تدوین قوانین و راهکارهایی با این پدیده مقابله کند.

با توجه به اخباری که از وزارت ارتباطاتن و وزارت ارشاد به گوش می رسد می توان امیدوار بود که شاهد اقدامات مثبتی در مقابله با اخبار جعلی و شایعات باشیم.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا