حدود دومیلیون ایرانی روزانه از سایفون استفاده می‌کنند

فیلترینگ مدت های طولانی است که موضوع مورد بحث کشور در حوزه فضای مجازی است که همواره موافقان و مخالفانی نیز داشته است. به طور کلی با نگاه اجمالی به تاریخ کشورمان در می یابیم که اغلب نسبت به پیشرفت های تکنولوژی جهت گیری های معکوس صورت گرفته که اصولا هم به نتایج دلخواه ختم نشده است. البته لازم به ذکر است که ایجاد محدودیت در فضای مجازی تنها مختص ایران نبوده و کشورهای بسیاری از طرق گوناگون در این مسیر حرکت می کنند.

اما، در هرحال اکثر کارشناسان مربوطه معتقدند که فیلترینگ عملا کارآمد نبوده و تنها هزینه ای مضاعف را برای خرید فیلترشکن های مختلف به کاربران تحمیل می کند. ضمن اینکه علاوه بر تحمیل هزینه، کاربران با دور زدن فیلترینگ در معرض سرقت اطلاعات و جاسوسی قرار می‌گیرند که به نظر می رسد ضررهای این عمل به مراتب بیشتر باشد.

از سوی دیگر، موافقان این امر معتقدند واکسینه کردن جامعه‌ای نوپا که تازه اقدام به بهره‌برداری از فضای مجازی کرده و در مرحله ابتدایی توسعه اطلاعات است ضروری به نظر می ردس. چراکه، هرگونه ناهنجاری‌های اطلاعاتی مانند ویروس و میکروب در کمین افراد این جامعه هستند و باید جلوی اینگونه مخاطرات را گرفت؟

نکته جالب توجه در مسیر پر فراز و نشیب فیلترینگ در کشورمان این است که طی سال های اخیر در خلال تمام جنجال هایی که بر سر این موضوع وجود داشته است، به تدریج فیلترینگ نه تنها وب سایت های غیراخلاقی، بلکه شبکه های اجتماعی مورد علاقه کاربران ایرانی، سرویس های آنلاین علمی، آموزشی، تحقیقاتی، سرگرمی و شبکه های اجتماعی و… را هم دربر گرفت.

پس از ایرادات فراوانی که از سوی متخصصان و حتی برخی از مسوولان به این موضوع وارد آمد، در سال 93 بحث فیلترینگ هوشمند مطرح شد که البته آن هم با اما و اگرهایی روبرو بود. البته هیچ گاه اطلاعات فنی دقیقی از نحوه عملکرد این سیستم منتشر نشد اما عده ای معتقدند عملکرد آن بر پایه گزارش های میدانی بوده و بر اساس آن، دسترسی به برخی از صفحات که به صورت دستی گلچین شده و محتوای موجود در آنها با دستورالعمل اپراتورها ناسازگار بود مسدود می شود.

این در حالیست که اخباری که به تازگی منتشر شده حکایت از آن دارد که ایران پیشرفته‌ترین سیستم فیلترینگ اینترنت در دنیا را دارد.

بر اساس این گزارش، مایکل هال، رئیس شرکت سایفون ضمن بیان این مطلب گفته است: قبلاً چین این مقام را در اختیار داشت؛ ولی طبق تجربه این شرکت، این ایران است که قوی‌ترین سیستم فیلترینگ جهان را داراست.

مایکل هال گفت: ایران آدم‌های خیلی باهوشی دارد که کارشان مقابله با آدم‌های باهوش ماست. بین یک و نیم تا دو میلیون روزانه از این فیلترشکن در ایران استفاده می‌کنند؛ آماری که در مواقع تشدید فیلترینگ یا مسدود شدن بعضی سرویس‌ها بیشتر هم می‌شود.

واقعا مشخص نیست که باید از این صحبت رئیس شرکت سایفون خرسند بود یا نه؟ اما به نظر می رسد می شود با مدیریت درست و مطالعه کارشناسی، همگرایی و تعامل بین سیاستگذاران، مجریان و دانشگاهیان این مساله را به راحتی حل کرد. ضمن اینکه، آموزش سواد رسانه ای به تمام اقشار جامعه که کاربران فضای مجازی هستند مناسبترین راه برای مقابله با این معضل است. چراکه، اغلب کاربران به دنبال استفاده سالم از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا