تنها دانش آموز نخبه حق ورود به مدارس تیزهوشان را دارند

در دهه های اخیر مدارس سمپاد به شکل قارچ گونه ای گسترش پیدا کرد. این رشد بی رویه آنها را از اهداف اولیه دور کرد و فرآیند آماده سازی دانش آموزان برای شرکت در آزمون های ورودی نوعی بازار سیاه آموزشی در نظام تعلیم و تربیت  را به وجودآورد. در این راستا بسیاری از افراد کلاس های خصوصی برای دانش آموزان ارایه کردند و از این طریق پول های کلانی به جیب زدند.

علی اللهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در اینباره گفت: آن چیزی که مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش است، نحوه تحصیل، شیوه جذب و پذیرش دانش‌آموزان در مدارس سمپاد(سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) و تیزهوشان است.

وی افزود: باید شیوه‌ای برای تدریس داشته باشیم که بدون جانبداری و پارتی بازی هوش‌های برتر و همگرا را به صورت واقعی بسنجیم و دانش آموزان مستعدی را وارد این حوزه بکنیم که به لحاظ هوشی، آموزش و پرورش روی آنها آموزش های خاصی را پیاده کند و درست روی آنها سرمایه‌گذاری کند بنابراین وزارت آموزش و پرورش تاکید دارد که وضعیت آموزش در  مدارس سمپاد و تیزهوشان را به صورت واقعی پیاده کند چرا که در گذشته با توصیه و اشاره و معرفی دانش آموزان معمولی به مدارس سمپاد، عملا ماموریت این مدارس مختل شده بود.

فریده اولادقباد، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: مدارس استعداد درخشان و تیزهوشان در بسیاری از کشورهای پیشرفته 2 یا 3 درصد مدارس را تشکیل می دهند؛ درحالیکه این تعداد در کشورما در سال های اخیر نزدیک به 30 درصد مدارس است که این آمار، حاکی از رشد فزاینده این گونه مدارس در کشور است؛ درحالیکه نباید به این صورت باشد.

وی افزود: آموزش و پرورش باید سازو کاری را تعریف کند تا پذیرش دانش آموز در مدارس تیزهوشان دارای یک روندی استاندارد باشد؛ چراکه باید دانش آموزان نخبه و تیزهوش در این مدارس تحصیل کنند و از پذیرش دانش آموزانی که از هوش و استعداد متوسط برخوردارند، جلوگیری صورت گیرد.

به گفته عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، هم اکنون آموزش و پرورش 3 وظیفه مهم دارد که اولین وظیفه آن جلوگیری از رشد فزاینده اینگونه مدارس در کشور بوده و وظیفه دوم آن، اصلاح دستورالعمل های پذیرش دانش آموز در مدارس تیزهوشان است و سومین وظیفه که بسیار مهم است؛ استفاده از معلمان و کادر آموزشی بسیار مجرب است که در اینگونه مدارس با توجه به هوش بالای دانش آموزان، معلمان نیز باید از میان استعدادهای برتر انتخاب شوند.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان حوزه آموزش و پرورش معتقدند، مارک زدن به دانش آموزان باعث تکبر یا تضعیف دانش آموزان می‌شود و به همین دلیل باید آموزش فراگیر و نگاه جدا سازی کنار گذاشته شود. آنها افراد باهوش باید برای زندگی در کنار همه افراد آموزش ببینند و اگر این افراد را به عنوان نخبه تربیت می کنیم  مدیرانی می‌شوند که با جامعه ارتباط ندارند و این عدم ارتباط گیری منجر می شود که بیشتر دانش آموزان تیزهوش ما اقدام به مهاجرت کنند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا