معماری ماکت بزرگترین مدل مولکول آهن

این بنا اتومیوم Atomium  نامیده می شود که هدف اصلی آن ایجاد بنای یادبودی برای نمایشگاه اکسپو بود که در سال 1958 میلادی در شهر بروکسل برپا شد . معمار این سازه منحصر به فرد ؛ آندری واتر کین  Andre Waterkeyn   از مشهورترین معماران آن دوره است .  این بنا که دارای طراحی ویژه و منحصر به فردی است ، دارای یکصد و دو متر ارتفاع بوده و نمایان گر  اتم های تشکیل دهنده یک مولکول اهن است . این بنا در مقایس یک صد و شصت و پنج میلیارد بار بزرگتر از اندازه واقعی ساخته شده است .

این بنای بزرگ کارکرد خاصی نداشته و تنها جنبه نمایشی دارد و نحوه نصب ان به گونه ای است که در یک بزرگراه قرار گرفته و خودرو ها از زیر آن عبور می کنند . از دیگر ویژگی های این بنا ایجاد دو منظره و با دو چشم انداز فوق العاده زیبا در ساعات روز و شب است  .

در این سازه اتمی ، نه گوی بزرگ فلزی ، نمایانگر اتم های مولکول آهن هستند که از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده اند . این بنا یکی از سمبل های شهر بروکسل محسوب شده و اهمیتی ویژه در این شهر دارد . در سال 2004 میلادی یعنی چهل و شش سال پس از ساخته شدن این سازه ، تعمییرات و نوسازی در آن انجام شده و از فولاد ضد زنگ به جای لایه های فلز الومینیوم قدیمی استفاده شد . در حال حاضر این بنا یکی از شاخص ترین مناطق شهر بروکسل محسوب می شود . 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا