سوء تغذیه در کمین بیماران بیمارستانی!

در حال حاضر سوء تغذیه به عنوان معضل شایعی که به خوبی توسط تیم پزشکی تشخیص داده نمی شود، بیان شده است. در اکثر مراکز درمانی دنیا از محلول های استاندارد برای تغذیه بیماران و تامین نیازهای متابولیکی آنها استفاده می شود اما متاسفانه این محلول‌ها هنوز برای کادر پزشکی کشورمان شناخته شده نیستند و تهیه آنها به علت عدم پوشش بیمه ای برای بیمار هزینه بالایی دارد اما باید توجه داشت که هزینه های فراهم کردن خدمات تغذیه ای و مکمل های غذایی، در مقایسه با هزینه های تمام شده بیماری بسیار ناچیز است.

سوء تغذیه بیمارستانی همچنین می تواند ناشی از کیفیت پایین و نامطلوب غذای بیمارستان باشد. هرچند از لحاظ جنبه های اقتصادی نیز عدم مصرف غذا توسط بیمار منجر به اتلاف غذا و ضرر و زیان اقتصادی می شود.

سوء تغذیه مرتبط با بیماری بر فرایند درمان اثرات زیان باری دارد .این مشکل بهداشتی سبب افزایش عفونت، تاخیر در بهبودی، طولانی شدن مدت بستری، افزایش هزینه های بیمارستان و مرگ و میر به ویژه در سالمندان و بیماران مبتلا به بیماری های بدخیم نظیر سرطان می شود. مطالعات نشان می دهد میزان بروز سوءتغذیه در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه بیش از سایر بیماران است.

سوء تغذیه مرتبط با بیماری بر فرایند درمان اثرات زیان باری دارد .این مشکل بهداشتی سبب افزایش عفونت، تاخیر در بهبودی، طولانی شدن مدت بستری، افزایش هزینه های بیمارستان و مرگ و میر به ویژه در سالمندان و بیماران مبتلا به بیماری های بدخیم نظیر سرطان می شود.

دکتر غلام‌رضا فارسانی، مسوول تغذیه بالینی وزارت بهداشت در این خصوص به ایسنا گفت: بر اساس مطالعات انجام گرفته در سطوح و بیمارستان‌های مختلف، تقریبا ۳۸ درصد از بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها دچار سوءتغذیه متوسط تا شدید و نیازمند حمایت‌های تغذیه‌ای اورژانسی هستند. در این بین وضعیت بیمارانی که از سوء تغذیه رنج می‌برند در بخش‌های مراقبت‌های ویژه نامناسب‌تر است؛ ۵۳ درصد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دچار سوءتغذیه متوسط تا شدید هستند.

وی افزود: وضعیت تغذیه‌ای کودکان در بخش مراقبت‌های ویژه (PICU) به مراتب نامناسب‌تر است و می‌توان گفت حدود ۶۳ درصد این کودکان نیز از سوءتغذیه متوسط تا شدید رنج می‌برند.

وی با تاکید بر نقش حمایت‌های تغذیه‌ای در دستیابی به کفایت تغذیه‌ای گفت: کفایت تغذیه‌ای به تامین ۸۰ درصد نیازهای تغذیه‌ای و انرژی فرد اشاره دارد و مطالعه مذکور نشان داد که حدود ۷۳ درصد بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه عدم کفایت پروتئین و ۶۴ درصد عدم کفایت انرژی دارند. وضعیت از این نظر در بخش مراقبت‌های ویژه کودکان به مراتب بدتر و نزدیک به ۹۰ درصد است.

به گفته فارسانی ، در بخش‌هایی مانند بخش سرطان، سوختگی، شیمی درمانی، دیالیز و همودیالیز نیز نگرانی در خصوص سوء تغذیه وجود دارد.

مسوول تغذیه بالینی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه میانگین سنی بیماران بستری در بیمارستان‌های کشور بسیار پایین‌تر از سایر کشورها است، گفت: با توجه به اینکه جامعه ما به سوی سالمندی پیش می‌رود، مطمئنا در آینده با وضعیت بدتری روبرو خواهیم بود و برای مقابله با این مشکل، باید از اکنون اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم.

۳۸ درصد از بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها دچار سوءتغذیه متوسط تا شدید و نیازمند حمایت‌های تغذیه‌ای اورژانسی هستند. در این بین وضعیت بیمارانی که از سوء تغذیه رنج می‌برند در بخش‌های مراقبت‌های ویژه نامناسب‌تر است؛ ۵۳ درصد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دچار سوءتغذیه متوسط تا شدید بوده و حدود ۶۳ درصد این کودکان نیز از سوءتغذیه متوسط تا شدید رنج می‌برند.

وی اظهارداشت: آگاهی نداشتن تیم درمان از نقش تغذیه در ارتقای سلامت بیمار می‌تواند یکی از موانع احتمالی ارایه خدمات تغذیه‌ای مناسب به بیماران باشد. برای رفع این نقایص لازم است هماهنگی بیشتری صورت گیرد چرا که عدم هماهنگی باعث افزایش هزینه‌های طول درمان و دارو و افزایش طول بستری در بیمارستان می‌شود.

وی با اشاره به سیاست‌های وزارت بهداشت در راستای حمایت‌های تغذیه‌ای از بیماران، متذکر شد: هماهنگی لازم با معاونت درمان به ویژه واحد نظارت و اعتباربخشی در خصوص تدوین استانداردهای مربوطه برای ارایه خدمات تغذیه‌ای، به روزرسانی شناسنامه‌های تغذیه‌ای برای ارتقای وضعیت تغذیه بالینی و پیشگیری از تبعات ناشی از سوء تغذیه از جمله اقدامات و برنامه‌های وزارت بهداشت در این زمینه است.

با توجه به سوء تغذیه تعداد زیادی از بیماران در زمان بستری شدن و عوارض ناشی از آن لازم است تا وضعیت تمامی بیماران در بدو ورود به بخش از نظر تغذیه بررسی و با اعمال سیاست‌های تغذیه‌ای مناسب نسبت به حمایت از بیماران در خطر اقدام لازم صورت گیرد. همچنین افزایش تعداد مبتلایان به سوء تغذیه و به ‌خصوص سالمندان، بیانگر عدم تامین تغذیه مناسب بیماران در مدت زمان بستری است که لازم است ضمن افزایش آگاهی تیم درمانی از میزان شیوع و بروز سوء تغذیه در بیماران بستری برنامه‌های مناسب و مدونی را برای تامین تغذیه بیماران اعمال کنند.

یکی از استراتژی های حمایت تغذیه ای در بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه شرکت فعال کادر پرستاری در تیم تغذیه و ارایه آموزش‌های مورد نیاز به آنها در این حیطه است.

همچنین حضور کارشناس تغذیه در تیم درمانی نیز منجر به افزایش انرژی دریافتی، بهبود روش تغذیه از روش تغذیه وریدی، تغذیه با لوله و کاهش مدت بستری در بخش مراقبت ویژه می شود .استفاده از برنامه های حمایت تغذیه ای توسط کارشناس تغذیه می تواند طول مدت بستری شدن را کاهش دهد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا