تولید مواد غیر پلاستیکی گیاهی باکیفیت پلاستیک

به گزارش سیناپرس از اصفهان، شرکت دانش‌بنیان پیشگامان گیتی سبز از سال 1390 فعالیت خود را در حوزه تولید بیوپلیمرهای زیست تخریب پذیر با همکاری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان آغاز کرده و نتوانسته با توسعه این تکنولوژی گامی مؤثر برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست و ارتقای سلامت عمومی بردارد.

سید سعید هاشمی زاده،مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پیشگامان گیتی سبز  دراستان اصفهان در گفتگو با خبرنگار سیناپرس، در این خصوص اظهار کرد: شاخص ترین محصول این شرکت تولید مواد اولیه برای ساخت ظروف یک‌بار مصرف گیاهی است.

وی افزود: در حال حاضر توانسته‌ایم این محصول را به فاز تجاری و تولید انبوه برسانیم و تأمین‌کننده کارخانجات تولیدکننده محصولات گیاهی باشیم.

مدیرعامل شرکت پیشگامان گیتی سبز ادامه داد: حدود 10 شرکت در کشور این مواد را تولید و به کارخانجات تولید ظروف یک‌بار مصرف عرضه می‌کنند، در حال حاضر این تکنولوژی را به چند شرکت فروخته‌ایم.

 وی در خصوص مزیت‌های مواد تولیدی این شرکت نسبت به سایر رقبا اذعان کرد: طبق خواصی که بیوپلیمرها دارند، درصدهای ترکیب این مواد با هم متفاوت است، لذا مشتری‌ها و تولیدکنندگان ظروف به دنبال تولید ظروف باکیفیت و مستحکمی هستند که کمترین میزان پلاستیک در آن‌ها استفاده شده باشد.

نشاسته ذرت و نشاسته سیب زمینی بهترین پلیمر برای جایگزینی پلاستیک

هاشمی زاده با تأکید بر اینکه بهبود کیفیت محصول و برند سازی از دیگر اقدامات این شرکت در آینده خواهد بود، ابراز کرد: حدود 70 درصد فرمولاسیون ماده تولیدی ما گیاهی است و سعی داریم در آینده این میزان را به 100 درصد ارتقا دهیم.

وی تأکید کرد: سعی بر آن است تا بتوانیم مواد غیر پلاستیکی گیاهی باکیفیت پلاستیک تولید شود که بهترین پلیمر برای جایگزینی پلاستیک می‌تواند نشاسته ذرت، نشاسته سیب زمینی و حتی نشاسته گندم باشد که ازنظر کیفیت بهترین آن‌ها نشاسته ذرت است.

مدیرعامل شرکت پیشگامان گیتی سبز با بیان اینکه نشاسته ذرت خواص پلیمری بهتری داشته و فراوانی آن در بازار داخل زیاد است، گفت: ماده‌ای را خلق کرده‌ایم که ترکیبی از نشاسته و افزودنی است و حتی مجبوریم درصد کمی از پلاستیک نیز استفاده کنیم اما هر چه از پلاستیک کمتر استفاده کنیم ارزش بیشتری خواهد داشت.

وی تأکید کرد: به عنوان شرکت دانش‌بنیان سعی کردیم مقدار پلاستیک استفاده شده را کاهش دهیم تا هم ازنظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و از مشتقات نفتی کمتر استفاده شود، هم در طبیعت کمتر طول عمر داشته باشد و هم به ارتقای سلامت جامعه کمک کند.

هاشمی زاده با بیان اینکه به دلیل محدودیت های موجود فعلاً تکنولوژی رسیدن به ماده 100 درصد گیاهی در داخل وجود ندارد، اضافه کرد: ماده‌ای خارجی وجود دارد که برتر از نشاسته ذرت است اما وارداتی است و قیمت آن هم زیاد بوده و به دلیل شرایط موجود در کشور، مجبوریم دست نگه داریم تا در آینده به آن برسیم.

استفاده از ظروف گیاهی در ماکروویو

وی در ادامه درباره کیفیت مواد پلیمری بیان کرد: پلیمرها موادی دارند که اگر مواد غذایی داخل آن‌ها ریخته شود ماده غذایی در آن  نشت پیدا می‌کنند حتی در ظروف کاغذی نیز یک پوشش پلاستیک نازک رویشان کشیده شده تا آب به آن‌ها نفوذ نکند و در اصل مواد غذایی با پلاستیک در تماس هستند اما محصول ما ساختار دیگری دارد.

مدیرعامل شرکت پیشگامان گیتی سبز ابراز کرد: خوشبختانه پلیمرهای تولیدی ما به گونه ای هستند که اگر مواد غذایی داغ و چرب در آن‌ها ریخته شود هیچ‌گونه خطری برای سلامت انسان‌ها ندارند و حتی ظروف تولیدی با این پلیمرها می‌توانند در ماکروویو هم قرار بگیرند.

 تولیدکنندگان در تلاش‌اند تا به تعطیلی کشانده نشوند

وی همچنین در خصوص شعار سال و رونق تولید در کشور تصریح کرد: متأسفانه برنامه منسجمی در بحث تولید وجود ندارد، همه تولیدکنندگان در تلاش‌اند تا به تعطیلی کشانده نشوند و چرخه تولید برقرار باشد.

هاشمی زاده با بیان اینکه در حال حاضر 20 نفر نیروی نخبه و کارگر بخش تولید در شرکت پیشگامان گیتی سبز مشغول به کارند، ادامه داد: برای رونق تولید قصد داریم ماشین‌آلات، بازار فروش و تعداد کارگران خود را توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین صادرات از دیگر اهداف ما است به طوری که در این زمینه بر کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عراق برنامه‌ریزی کرده و پیشنهادهایی داشته‌ایم.

گزارش: سیدامیر حسین ابطحی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا