رقابت گوگل و آمازون برای ذخیره اطلاعات DNA در فضای ابری

 شرکت گوگل با هدف درمان سریع‌تر بیماری‌ها از طریق اطلاعات حیاتی موجود در دی‌ان‌ای هر انسان و افزایش سرعت دسترسی موسسات و مراکز درمانی به اطلاعات ژنتیکی انسان ،به دنبال راه اندازی سرورهای ذخیره اطلاعات ژنتیک در فضاهای ابری است.شرکت آمازون نیز در اقدامی مشابه، به دنبال راه‌اندازی بانک اطلاعات ژنتیکی آنلاین بوده که طبق محاسبات انجام شده تا سال 2018 پایان می‌پذیرد و هر ساله بالغ بر یک میلیارد دلار درآمدزایی خواهد داشت.

بسیاری از محققان معتقدند که با رقابت به وجود آمده بین دو غول فناوری جهان یعنی شرکت گوگل و آمازون، زمینه پیشرفت فناوری ذخیره اطلاعات ژنتیکی آنلاین با سرعت مضاعفی پیشرفت خواهد داشت، هرچند که بیشتر صاحبنظران در صنعت فناوری اطلاعات، برنده این رقابت را شرکت گوگل می‌دانند.

مسئولان شرکت گوگل در مورد مزایای استفاده از بانک اطلاعات آنلاین ژنتیکی اظهار کردند: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این سیستم، تولید داروهای منطبق با ژنتیک هر فرد است، چرا که امروزه یک دارو برای طیف نامحدودی از ژنتیک‌های متنوع تجویز می‌شود که این امر، سرعت درمان را کاهش می‌دهد.از دیگر مزایای استفاده از این روش، بررسی تاثیر یک دارو بر گروه‌های مختلف ژنتیکی خواهد بود که این امر به شرکت‌های داروسازی کمک شایانی خواهد کرد.

طبق محاسبات انجام شده، راه‌اندازی فضا‌های ابری برای ذخیره اطلاعات الکترونیکی ژنتیک انسان، درآمد سرشاری را برای شرکت‌هایی نظیر گوگل و آمازون به دنبال خواهد داشت. طبق اعلام رسمی مقامات این دو شرکت، ذخیره کامل اطلاعات ژنتیکی برای هر فرد در ماه بین سه تا پنج دلار هزینه خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا