کاهش خسارت سیلاب‌ها با کمک مراکز علمی و دولتی

برخورد علمی با این موضوع نیز یکی از دغدغه‌های گروه های مرتبط  دانشگاه علم و فرهنگ است. این امر مهم سبب شد تا دانشگاه علم و فرهنگ درصدد برگزاری مسابقه بین المللی با عنوان سوانح طبیعی، طراحی و اسکان موقت سیل زدگان و سیل بند شود.

دکتر سید سعید هاشمی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ در نخستین جلسه برگزاری مسابقه بین المللی سوانح طبیعی، طراحی و اسکان موقت سیل زدگان و سیل بند که امروز بعد از ظهر با حضور جمعی از مسوولان کشور برگزار شد، گفت: هر ساله حوادث طبیعی در سراسر دنیا خسارتی زیادی به بار می آورند. در مجموع از 40 حادثه طبیعی، 31 حادثه را در کشور ایران مشاهده می کنیم. سیل از جمله آنهاست. هرچند باران برکت الهی است اما متاسفانه مجموعه کشور در حوادث سیل های اخیر درگیر خسارات جانی(بیش از 60 نفر) و مالی (بیش از 20 هزار میلیارد تومان) بیشماری شد.

وی افزود: نیاز است مجموعه دانشگاه ها به کمک سایر ارگان های دولتی به رفع این مساله بیایند و خسارت های احتمالی این نوع حوادث را کاهش دهند.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ عنوان کرد: خوشحالیم دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان دانشگاه وابسته به جهاد دانشگاهی بر خود واجب دانست که به این امر مهم ورود پیدا کند به همین جهت همکاران ما در دانشکده هنر و معماری به مسوولیت دکتر مشهدی و دکتر اخویان، رییس دانشکده هنر و معماری، طرحی را بیان کردند. ما در این طرح درصدد هستیم با بهره گیری و بکارگیری از نقطه نظرات شما  اولین مسابقه بین المللی سوانح طبیعی، طراحی و اسکان موقت سیل زدگان و سیل بند را در این دانشگاه برگزار کنیم.

هدف مهم دانشگاه علم و فرهنگ در مدیریت بحران

دکترمحمدمهدی اخویان، رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ نیز در این نشست به چرایی اهمیت برگزاری این مسابقه پرداخت و گفت: دانشگاه علم و فرهنگ پیرو سند چشم انداز و استراتژیک خود، بحث مدیریت بحران را یکی از اهداف مهم می داند. البته این بحث تازه مطرح شده است که دانشکده های مختلف بتوانند طرح های گوناگونی در این زمینه ارایه بدهند که روی دادن بحث سیل های ویرانگر و تصاویری در همه از این رویداد مشاهده کردیم، ما را بر آن داشت تا به طور جدی به این مساله ورود کنیم .

وی افزود: هم اکنون بحث بحران زوایای مختلفی دارد و درنهایت به این نتیجه رسیدیم شاید بتوانیم در بحث خلاقیت و ایده کمکی کنیم به همین منظور بحث طراحی سیل بند را مطرح کردیم. طی بررسی هایی که انجام دادیم مشخص شد این مساله هم اکنون به ندرت در جهان مطرح شده است. در ایران هم اصلا چنین اتفاقی رخ نداده است. از اینرو تصمیم گرفتیم جلسه ای با عنوان سوانح طبیعی، طراحی و اسکان موقت سیل زدگان و سیل بند داشته باشیم که بتواند کمک هایی در این خصوص انجام دهد و طی سال های آینده این مباحث به صورت تئوری و علمی بیشتر بیان شود و تمام رشته‌های عمران، صنایع  و…را درگیر کند.

رایج ترین روش‌های کنترل سیلاب در ایران و جهان

دکترمشهدی نیز در این نشست به رایج ترین روش های کنترل سیلاب در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: کیسه های شن، رایج روش برای کنترل سیلاب در ایران است اما این روش به علت پایین بودن سرعت ساخت و نیز به علت بکارگیری نیروی انسانی زیاد و آلودگی محیط زیست فراوان با شرایط محیطی کشور سازگار نیست.

وی افزود: یکی دیگر از روش ها Water Gate است. این روش در کشور کانادا استفاده می شود. در این روش از پکیج هایی استفاده می شود که مانعی در مقابل سیل ها است. این روش می تواند در اطراف خانه ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

وی بیان کرد: تکنولوژی دیگر در انگلستان مورد استفاده قرار می گیرد که باعث کانالیزه شدن و انحراف آب از مسیر اصلی به کانال های مشخص می شود. تکنولوژی دیگر کیسه‌های جذب آب است که وقتی آب با این کیسه ها تماس پیدا می کند، حجم کیسه چند برابر می شود و می تواند جلوی آب را بگیرد. این تکنولوژی در انگلستان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: سازه های آلومینیومی، چوبی و فلزی کنترل سیل از دیگر تکنولوژی هایی است که به طور متدوال در اروپا استفاده می شود.

وی چادر، کانتینرها و اتصلات خشک و پیش ساخته ( تکنولوژی بیاد مسکن) و سازه های کیسه های شنی را از نمونه های رایج اسکان موقت در ایران برشمرد و در این خصوص گفت: چادرها در مقابل عوامل جوی مقاومت چندانی ندارند و سازگار با محیط نیستند. کانتینرها نیز از هزینه بالایی برخوردار هستند و با شرایط اقلیمی سازگار نیستند. همچنین در دپو و انبارداری هم مشکلاتی دارند.

مشهدی به اسکان های موفق جهانی اشاره کرد و افزود: معمار معروف ژاپنی سازه ای را پیشنهاد کرده است که با لوله های مقوایی به قطر ده سانتی متر به روی فونداسیونی از صندوق های نوشابه پایه ریزی شده است. این سیستم  به طور مهندسی معکوس در کشورهای ترکیه، فیلیپین و هندوستان به کار گرفته شده است. تکنولوژی دیگر خانه ای از بطری‌های پلاستیکی پر از خاک است که با یک روکشی از کاهگل باعث مقاومت در برابر عوامل جوی و محیطی می شود. این تکنولوژی نیز در الجزایر بکار گرفته می شود.

این استاد دانشگاه طراحی اسکان موقت سیل زدگان و طراحی سازه های کنترل سیلاب(سیل بند) را دو محور این مسابقه بین المللی عنوان کرد و در این خصوص گفت: سطح اشغال بهینه، تحقق پذیری طرح، آسایش محیطی و سازگاری اقلیمی، تطابق با شرایط اجتماعی و فرهنگی، قابلیت گسترش سازه، بازده زمانی اقامت، حمل و نقل آسان، قابلیت نصب سریع و آسان، زیبایی در طراحی بصری، کاهش هزینه در مصرف مواد و متریال، قابلیت تولید و ساخت در تعداد بالا، امکان بازیافت مصالح، عدم نیاز به نیروی کار متخصص، تاسیسات و انرژی، دوام و استحکام، قابلیت انبار و دسته بندی در حداقل فضا، استفاده از مصالح بومی از جمله معیارهایی هستند که باید در این طرح مورد ارزیابی قرار بگیرند.

رفع مشکلات با پیوند صنعت و دانشگاه

دکتر احمد سلطانی، معاون آموزشی، پژوهشی و فناوری جبهه هلال احمر نیز در این نشست گفت: پرداختن به این بحث نیز مانند دیگر مقوله ها به علت جدایی صنعت و دانشگاه مشکل است اما برپایی چنین مسابقه هایی می تواند پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت باشد.

وی افزود: هم اکنون در استراتژی آمریکایی، سرپناه و اسکان شامل چهار مرحله( سرپناه اضطراری، سرپناه موقت، اسکان موقت و اسکان دائم) است اما در ایران این استراتژی سه مرحله( اسکان اضطراری، موقت و دائم) دارد. برخی از آنها سرپناه و بعضی ها اسکان موقت هستند. باید تفاوت بین ها مشخص بشود.

معاون آموزشی، پژوهشی و فناوری جبهه هلال احمر اظهارداشت: در حوزه سرپناه سه مقوله مکان یابی، معماری و طراحی مطرح است. این موضوع ها اشتراک هایی زیادی دارند. در این مسابقه بین المللی می توان به این مسایل پرداخت و ایده های خوبی نیز دریافت کرد.

وی به مساله اقلیم متفاوت ایران پرداخت و گفت: طبیعتا طرحی که ارایه می شود ، ممکن است در منطقه گرم و خشک مانند سیستان و بلوچستان مقبولیت داشته باشند اما در خوزستان و آذربایجان متفاوت تر باشد.

سلطانی در پایان گفت: معاونت آموزش پژوهش و فناوری هلال احمر اسفند سال گذشته فراخوانی تحت عنوان ایده پردازی و نوآوری ارایه داد و هفته گذشته هشت ایده مورد انتخاب قرار گرفتند. دو مورد از این طرح ها مربوط به سیل بند بود. در نهایت قرار شد با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک مرکز شتابدهنده در این سازمان ایجاد شود. ما دنبال این هستیم که اگر ایده مناسبی وجود دارد از آن حمایت کنیم تا این ایده ها به محصول تجاری سازی برسد.

ایران جزو ده کشور بلاخیز دنیا

مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران و نائب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، نیز در این نشست گفت: طرح اسکان موقت را نباید تنها برای سیل بگذاریم بلکه باید به تمامی حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان و آتشفشان نیز تعمیم بدهیم زیرا ایران جزو ده کشور بلاخیز جهان است.

وی افزود: تجربه سیل های اخیر، زلزله کرمانشاه نشان داده است طرح هایی که در دنیا عملیاتی و اجرایی می‌شوند، در ایران قابلیت اجرایی ندارند اما بازهم هنگام روی دادن سیل ما به دنبال کیسه های شنی و هنگام رخ دادن زلزله به سراغ سازه های پیچ و مهره ای می رویم.

وی بیان کرد: این مشکلات و حوادث را همه ساله ما داشته ایم بنابراین اگر ما طرحی را ایجاد می کنیم باید در همه جا استفاده شود. من پیشنهادم این است که در چنین طرح هایی شرایط اقلیمی، گرما و سرما و … را مد نظر بگیریم. چه بسا در زمانی ما دو حادثه زلزله و سیل را همزمان با یکدیگر داشته ایم.

انتقال تجارب ناجا به دانشگاه علم و فرهنگ

معاون تربیت و آموزش ناجا نیز در این نشست گفت: ما تفاهم نامه ای با دانشگاه علم و فرهنگ داریم که در حوزه های مختلف تعریف شده است. از گذشته ارتش در قسمت اداره مهندسی و پدافند غیرعامل بنابر شرایط خاص، بررسی هایی در این حوزه ها داشته و تجاربی خوبی نیز کسب کرده است. قطعا این تجارب در همکاری بین ما و دانشگاه علم و فرهنگ منتقل داده می شود.

وی افزود: خواهشم این است که جوانان با ایده های نو به این حوزه ها ورود پیدا کنند. ما نیز در ارتش و جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را داریم که از چنین طرح هایی حمایت کنیم. امیدواریم به زودی در این حوزه ها نیز بتوانیم رزمایشی داشته باشیم.

به گفته وی، قطعا نگرانی دانشگاه ها که نقش تربیت و آموزشی را برعهده دارند، می تواند در این حوزه ها کارساز باشد. ما نیز تمام قد پشتیبان ایده ها و طرح های چنین دانشگاه هایی در تمام مرز و بوم کشور هستیم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا