پس از چند هزار سال پرنده منقرض شده احیا شد

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،دانشمندان ادعا می‌کنند گونه‌ای از پرنده که قادر به پرواز نبود، پس از انقراض دوباره زنده شده است.

طبق تحقیقات آبچلیک گلو سفید به جزیره مرجانی آلدابرا در اقیانوس هند مهاجرت کرد و به تدریج قابلیت پرواز را از دست داد. آبچلیک گونه‌ای از پرندگان است که بال و دم کوتاه دارند و در مرداب زندگی می‌کنند. به هرحال این پرنده ۱۳۶ هزار سال قبل و با افزایش سطح آب دریا و غرق شدن جزیره، منقرض شد.

اما محققان فسیل‌های مشابهی از قبل و بعد از پدیده انقراض حیوان کشف کرده اند که نشان می‌دهد این پرنده پس از کاهش سطح آب دریا در چند هزار سال بعد دوباره در جزیره ظاهر شده است.

به هر حال فرایند ظهور دوباره آبچلیک در این جزیره «تکامل تکراری» (iterative evolution) نام دارد. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که گونه‌هایی از حیوانات از یک جد مشابه در بازه‌های زمانی متفاوتی از تاریخ ظهور کنند. این نخستین بار است که این پدیده میان آبچلیک‌ها دیده می‌شود.

آبچلیک‌های گلو سفید به اندازه یک مرغ هستند. آنها در اصل در جزایر ماداگاسکار زندگی می‌کردند اما به طور مرتب به جزایر دورافتاده مهاجرت کردند. به طور دقیق آبچلیک‌ها پس از افزایش جمعیت در یک جزیره، دوباره به جزیره‌ای دیگر می‌رفتند.

بسیاری از این پرندگان که به سمت شمال یا جنوب رفتند، شکار شدند یا مردند. اما برخی از آبچلیک‌ها به سمت شرق رفتند تا در جزایر دیگر اقیانوس هند زندگی کنند. یکی از از این جزایر آلدابرا بود.در این جزیره هیچ مهاجمی زندگی نمی‌کند و بنابراین آبچلیک‌ها به تدریج توانایی پرواز خود را از دست دادند. پس از مدتی آب دریا روی جزیره را فرا گرفت و آبچلیک‌ها همراه بقیه موجودات آن منقرض شدند.

اما حدود ۱۰۰ هزار سال قبل سطح آب دریا دوباره کاهش یافت و جزیره مرجانی دوباره مملو از این پرندگان شد. محققان دانشگاه پورتموث و موزه تاریخ طبیعی لندن با مقایسه استخوان‌های فسیلی مربوط به دوران قبل از بالا آمدن سطح آب دریا با فسیل‌های مربوط به پس از این رویداد متوجه رویداد تکامل تکراری شدند. همچنین این مقایسه عدم توانایی پرندگان در پرواز را نشان داد.

جولیان هوم یکی از دیرین شناسان موزه تاریخ طبیعی می‌گوید: فسیل‌های خارق العاده شواهد زیادی فراهم کردند که به ما نشان می‌داد خانواده آبچلیک‌ها این جزیره مرجانی را مستعمره خود کرده‌اند. آنها احتمالاً از ماداگاسکار کوچ کرده‌اند و درهر بار به طور جداگانه قابلیت پرواز را از دست دادند. شواهد فسیلی آبچلیک‌ها در این جزیره بسیار ایده آل است.

البته آبچلیک گلو سفید امروزه نیز در این جزیره زندگی می‌کند.