علم در 28 اردیبهشت ماه

  • روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

گسترش موزه‏ های دنيا و همكاری همه ‏جانبه علمی، فرهنگی و صنعتی بين آنها در جهت دستيابی به اهداف فرهنگي، از طريق هماهنگ ساختن اقدامات بين ‏المللي و تدوين برنامه ‏هايی مؤثر است كه دارای خطوط اساسی همكاری مشترك و دوجانبه بين مردم و موزه‏ ها در سطح جهانی باشد. بر اساس همين اعتقاد در جلسه مجمع عمومی كميته بين ‏المللي موزه‏ ها در سال 197 در مسكو، روز 18 مه (برابر با 28 ارديبهشت) به عنوان روز جهانی موزه اعلام شد و از آن سال به بعد در اين روز در همه كشورهای عضو، مراسمی به اجرا درمی‏ آيد. از اهداف مهم اين مجمع، گسترش موزه ‏ها در سراسر جهان، همكاري همه ‏جانبه موزه ‏ها در جهت رسيدن به اهداف فرهنگی، جلوگيری از نابودی فرهنگ بومی هر كشور و ايجاد مانع در برابر فرهنگ‏ های بيگانه است.

  • روز عمر خیام

28 ارديبهشت در جمهوري اسلامي ايران به عنوان روز بزرگداشت دانشمند شهير ايراني، حكيم عمر خيام نيشابوري نام‏گذاري شده است. ابوالفتح عمر بن ابراهيم خيام نيشابوری، فيلسوف، رياضي‏دان، منجم، پزشك، شاعر و نويسنده بزرگ ايران، در اواخر قرن پنجم و اوايل قرن ششم هجری زندگی می زیست. ولادتش در حدود سال‏ هایي 417 تا 440 قمري در نيشابور اتفاق افتاد. خيام از شخصيت‏ های تاريخی است كه در باب او داستان‏ های مجعول بسياری ساخته ‏اند و همين افسانه سازی سبب شده است كه در باب احوال و اقوال او اتفاق نظری بين پژوهندگان وی نباشد. شهرت خيام در دوران زندگی او بيشتر در حكمت، طب، نجوم و رياضيات بود، ليكن امروز او را در جهان بيشتر به سبب رباعيات فلسفی لطيفش مي‏ شناسند.

  • روز جهانی واکسن ایدز

18 مه (28 اردیبهشت) با هدف تأکید بر ادامه تلاش ها در روند تولید واکسن ایدز، به نام روز جهانی واکسن ایدز (World AIDS Vaccine Day) نامگذاری شده است.تاریخ 18 مه که با نام روز جهانی آگاهی در مورد واکسن ایدز (HIV/AIDS Vaccine Awareness Day) نیز شناخته می شود، در حقیقت، روزی برای تقدیر و حمایت از تلاش های هزاران دانشمند، متخصص، پزشک، کارشناس حوزه بهداشت و سلامت است که در حال تحقیق برای تولید یک واکسن بی خطر و موثر ایدز هستند.در عین حال، نامگذاری این روز، تأکید مجددی بر لزوم سرعت بخشیدن به تلاش ها و افزایش سرمایه گذاری در سطح جهان برای تولید واکسن موثر ایدز است.

  • روز جهانی گونه های در معرض خطر

در معرض انقراض یا در معرض نابودی گونه‌ای بالاترین درجه ریسک برای جانوران زمین در سیاهه قرمز است که توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN) به گونه‌ها، با توجه به وضعیت بقایشان، داده می‌شود. در معرض انقراض به این معنا است که جمعیت گونه کاهش یافته یا در طی سه نسل آینده به زیر ۸۰٪ جمعیت کنونی برسد. از آنجا که IUCN تا هنگامی که بررسی‌های فراگیر و دقیق درباره منقرض شدن یک گونه انجام ندهد آن گونه را در شمار گونه‌های در معرض انقراض نگه می‌دارد، تعدادی از گونه‌هایی که احتمالاً منقرض هستند، هنوز در این رده قرار دارند. در این راستا برای آگاهی عمومی 18مه را روز جهانی گونه های در معرض خطر نامیده اند.

  • درگذشت محمد قهرمان

محمد قهرمان از اساتید برجسته شعر و ادبیات فارسی 28 اردیبهشت ماه در مشهد مقدس دار فانی را وداع گفت. مجموعه‌ شعر اول محقق و شاعر برجسته خراسان "حاصل عمر" و دومی "روی جاده ابریشم شعر" نام دارد. همچنین اشعار محلی قهرمان با عنوان "خدای خدای خودم" به چاپ رسیده است. دیوان صائب تبریزی (در شش مجلد)، دیوان کلیم همدانی، دیوان ناظم هروی، دیوان حاجی محمدجان قدسی مشهدی، دیوان دانش مشهدی، دیوان میلی مشهدی، منتخبی از غزلیات طغرای مشهدی، برگزیده‌ای از اشعار سخن سرایان سبک هندی به نام صیادان معنی، مجموعه رنگین گل(منتخب مختصری از اشعار صائب)، خلوت خیال (مجموعه‌ای شش هزار بیتی از اشعار برگزیده صائب)، مدایح رضوی و چند شعر دیکر به لهجه مشهدی از شادروان یوسف ازغدی، نغمه‌های قدسی (مجموعه اشعار شادروان غلامرضا قدسی)، گلشن کمال(مجموعه ی اشعار شاعر جاودان یاد احمد کمالپور)، تجلی امام علی(ع) در شعر طغرای مشهدی، دیوان محمد قلی سلیم تهرانی، دیوان صیدی تهرانی، برگزیده‌ای از اشعار صائب و سایر گویندگان سبک هندی (به سفارش سمت برای تدریس در دانشگاه) از جمله تصحیحات این استاد برجسته بود.

  • تولد برتراند آرتور ویلیام راسل

برتراند آرتور ویلیام راسل، سومین ارل راسل متولد ۱۸ مه ۱۸۷۲ بود.وی فیلسوف، منطق‌دان، ریاضیدان، مورخ، جامعه‌شناس، جایزه‌دار نوبل و فعال صلح‌طلب بریتانیایی بود که در قرن بیستم می‌زیست. او در۲ فوریه ۱۹۷۰ درگذشت.

  • تولد وینسنت دو وینیو

وینسنت دو وینیو متولد ۱۸ مه ۱۹۰۱ بود. زیست‌شیمیدان آمریکایی، برنده جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۵۵ برای جداسازی، شناسایی ساختار و سنتز کلی پپتید حلقه‌ای اکسیتوسین بود. تحقیقات وی در حوزه گوگرد، پروتئین ها، به خصوص پپتیدها متمرکز بود. حتی قبل از کار اصلی بر روی سنتز اکسیتوسین، وازوپرسین، دو وینیو به سبب تحقیق بر روی انسولین، بیوتین، ترنسمتیلاسیون و پنسیلین به شهرت رسید. وی در  ۱۱ دسامبر ۱۹۷۸ درگذشت.

  • درگذشت چارلز لوئی آلفونس لاورن

چارلز لوئی آلفونس لاورن متولد 8 ژوئن 1845 بود. زیست‌شناس فرانسوی برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی ۱۹۰۷ به خاطر مطالعه پروتوزوآهای انگلی بود. لاورن در 18مه 1922میلادی درگذشت.

  • درگذشت پیر ژیل دو ژن

پیر ژیل دوژن متولد ۲۴ اکتبر ۱۹۳۲ بود. فیزیکدان فرانسوی در سال ۱۹۹۱ جایزه فیزیک نوبل را دریافت کرد. وی 18 مه ۲۰۰۷ درگذشت.

  • اولين آزمايش هسته‏ ای هندوستان

با انجام اولين آزمايش هسته‏ ای هند در 18 مه 1974 در راجستان در غرب اين كشور و نزديك مرز پاكستان، كشور هند پس از آمريكا، شوروی، فرانسه، انگلستان و چين، ششمين كشوری بود كه از قدرت هسته‏ ای برخوردار شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا