علم در 26 اردیبهشت ماه

  • درگذشت دكتر مهدی درخشان

دكتر مهدی درخشان، محقق، نويسنده و استاد زبان و ادبيات فارسی دانشگاه تهران در سال 1297 متولد شد و تحصيلات خود را در رشته ادبيات فارسی به اتمام رساند. وی سپس در دانشكده ادبيات دانشگاه تهران و همچنين مدتی در دانشگاه آنكارا به تحقيق و تدريس مشغول بود. استاد درخشان تا پايان عمر به تحقيق و مطالعه در زمينه زبان و ادبيات فارسي و معارف اسلامی پرداخت و آثار ارزنده ‏ای از خود به يادگار گذاشت كه تصحيح ديوان اشعار كسايی مروزی، تفسير جزء سي‏ام قرآن مجيد، جواهر قرآن، تاثير قرآن و حديث در ادبيات فارسی و سبك نثر فارسي از قرن چهار تا چهارده از آن جمله ‏اند. اين نويسنده و شاعر معاصر سرانجام در بيست و ششم ارديبهشت 1372 در 75 سالگی بدرود حيات گفت و رخ در نقاب خاك كشيد.

  • درگذشت حسن احمد گیوی

حسن احمدی گیوی در ۱ بهمن ۱۳۰۶ به دنیا آمد.  وی مدرک دکتری خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران دریافت کرد و سال‌ها در این دانشگاه و دانشگاه‌های دیگر از جمله علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد واحدهای شمال و خلخال تدریس نمود. این نویسنده، پژوهشگر و ادیب، از معروف‌ترین شاگردان بدیع‌الزمان فروزانفر بود. او بیش از چهار دهه با موسسه لغت‌نامه دهخدا همکاری داشت. تاکنون بیش از ۵۰ جلد اثر در حوزه دستور زبان و ادبیات فارسی از وی منتشر شده‌ است. وی در سال ۱۳۹۱ در رشته ادبیات، به عنوان چهره ماندگار انتخاب گردید. وی در  ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ در تهران در گذشت.

  • تولد يوهان كپلر

يوهان كپلر، منجم و رياضي‏دان شهير آلماني در 16 مه 1571در شهر ويل آلمان به دنيا آمد. وی در 23 سالگی به استادی اخترشناسی برگزيده شد و مطالعات خود را ادامه داد. كپلر در سال‏ های نخست كار، طرفدار اين نظريه بود كه خورشيد مركز منظومه شمسی است. وي در سال 1609م قوانين حركت سيارات را پيدا كرد و ثابت نمود كه نه تنها مسير حركت سياره‏ ها به دور خورشيد بيضی است، بلكه هر سياره حين گردش در روي مدار، به صورت مرتب سرعتش را تغيير می ‏دهد، به اين معنی كه هرگاه سياره به خورشيد نزديك می شود، بر سرعتش اضافه می‏ گردد.

او هم‏چنين با مطالعه روی نور، موفق به كشف قوانين شكست و انكسار نور شد و برای اولين بار، اساس تلسكوپ نجومی را بنياد نهاد. كپلر نظريه ‏های مهمی در مورد نيروی جاذبه زمين و چگونگی جزر و مد درياها داشته است. هر چند در ابتدا، كپلر با تحقيقات عميق خود، اخترشناسان و رياضي‏دانان روزگار خويش را به تحسين خود واداشت، با اين حال پس از آن كه وی در 15 نوامبر 1631 در 60 سالگی درگذشت، از خاطره‏ ها رفت و كسی آثار او را مطالعه نمی‏ كرد. ولی دوران افتخار وی از زمانی آغاز شد كه اسحاق نيوتن و پيرلاپلاس دانشمندان بزرگ انگليسی و فرانسوی، شناخته شدند و معنی آثار او را درك كردند.

  • درگذشت ژان باتيست فوريه

ژان‏باتيست ژوزف بارون دو فوريه، رياضي‏دان فرانسوي در 21 مارس 1768 در اين كشور به دنيا آمد. او تحقيقات علمي خود را در موضوع انتشار حرارت متمركز كرد و كوشيد تا قوانين حاكم بر انتشار حرارت را از يك سر تيغه فلزی تا سر ديگر آن به دست آورد. فوريه پس از تلاش خستگی‏ ناپذير خود، موفق به حل اين مسئله گرديد و توانست آنچه را كه امروزه، "سلسله فوريه" ناميده می‏ شود، ابداع نمايد. اين سلسله در فيزيك و رياضی نقش اساسي برعهده دارد و از مسائل بسيار جالب و مهم رياضی به شمار می‏ رود. بر اين اساس، هر نوسان متناوب كه عيناً تكرار شود، می‏ تواند به صورت يك سلسله از حركات موجی ساده منظم تنظيم گردد، به طوری كه مجموع آنها عبارت از همان تغيير متناوب در هم پيچيده باشد. فوريه نتيجه تحقيقات خود را در كتابي به نام نظريه تحليل حرارت تاليف كرد كه مورد استفاده دانشمندان پس از او قرار گرفت. وي هم‏چنين درباره پديده‏ های ارتعاشی شامل صوت و نور، تحقيقاتی ارزنده انجام داد و بيش از پيش اهميت يافت. ژان باتيست فوريه سرانجام در شانزدهم مه 1830 در شصت و دو سالگی درگذشت.

  • درگذشت فردریک گولاند هاپکینز

فردریک گولاند هاپکینز، زیست‌شناس انگلیسی برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۲۹ به خاطر کشف ویتامین بود. در دهه اول سالهای ۱۹۰۰، هاپکینز به موضوع جالبی دست یافت: او مخلوطی از انواع هیدرات‌ های کربن، چربیها، پروتئین ها و نمک ها را – که همگی برای یک زندگی سالم ضروری هستند – به یک گروه از موش‌ها خورانید. چند هفته بعد مشاهده کرد که موش‌ها همگی مرده‌اند؛ ولی گروه دیگر موش‌ ها که در همان مدت دقیقاً همان مخلوط غذایی را همراه با مقدار بسیار کمی شیر خورده بودند، زنده مانده بودند؛ بنابراین نتیجه گرفت که شیر ظاهراً موادی دارد که برای زنده ماندن و رشد موش‌ها لازم هستند. این مواد ضروری، ویتامین ها بودند.

  • درگذشت هینریش رورر

هاینریش روهرر متولد  ۶ ژوئن ۱۹۳۳ بود. این فیزیکدان سوئیسی  در سال ۱۹۸۶ به همراه گرد بینینگ از آلمان به خاطر ساخت میکروسکوپ الکترونی تونلی روبشی، موفق به دریافت جایزه نوبل در فیزیک شد. رورر در ۱۶ مه ۲۰۱۳ درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا