علم در 22 اردیبهشت ماه

  • روز بین المللی پرستاران

به مناسبت سال روز تولد فلورانس ناینتیگل پرستاری ایتالیایی «متولد۱۸۲۰» ۱۲ می به عنوان روز جهانی پرستار نامگذاری و هر ساله در این روز شعاری از طرف شورای بین المللی پرستاران ICN تدوین می گردد.

  • روز افزایش آگاهی در مورد فیبرومیالژی / سندرم خستگی مزمن

 فیبرومیالژی بیماری است که مشخصه عمده آن دردهای پراکنده در بدن همراه با احساس ضعف و خستگی مفرط است.تشخیص فیبرومیالژی معمولا به توسط معاینه پزشک و با توجه به علائم بیماری است. درد منتشر بدن بخصوص در دو طرف و هر دو اندام فوقانی و تحتانی و ستون مهره که بیش از سه ماه طول کشیده است میتواند این تشخیص را مطرح کند. نقاط خاصی از بدن به فشار حساسیت زیادی داشته و فشار به آنها موجب درد میشود.  در فیبرومیالژی هیچ تغییر غیر طبیعی در آزمایشات و تصویربرداری از بدن وجود ندارد.  بیماری های دیگری ممکن است علائمی شبیه فیبرومیالژی را تقلید کنند که پزشک باید احتمال آنها را در نظر داشته باشد.

  • درگذشت پرویز شهریاری

پرویز شهریاری بامداد روز جمعه ، 22 اردیبهشت ‌ماه در بیمارستان‌ جم تهران بر اثر سکته قلبی چشم از جهان فروبست. وی چهره‌ ماندگار ریاضی ایران و تاکنون بیش از 200 جلد کتاب در زمینه‌ ریاضیات، نگاشته و برگردان کرده ‌بود. دکتر شهریاری استاد ریاضیات و سردبیر مجله‌های "وهومن" و "چیستا" و "ریاضی و مردم" بود که پس از 86 سال زندگی پربار علمی و فرهنگی درگذشت.

  • معرفی رایانه Z3

این کامپیوتر توسط مهندس آلمانی کونراد سوزه ساخته شد. سیستم محاسبات این کامپیوتر به شدت از Z3 که در ۱۹۴۱ ساخته شده بود، الهام گرفت. Z3 اولین کامپیوتر قابل برنامه ریزی دنیا و اولین نمونه با توانایی محاسبات خودکار بود.

  • تولد ویلیام فرانسیس جیوک

ویلیام فرانسیس جیوک متولد ۱۲ مه ۱۸۹۵ بود. او یک شیمیدان آمریکایی و برنده جایزه نوبل شیمی در سال ۱۹۴۹ برای مشارکتهای خود در زمینه ترمودینامیک شیمیایی، سردسازی مغناطیسی و بررســی رفتار مواد در دماهای بسیار پایین است.  او تقریباً تمام  عمرخود را در حرفه‌های آموزشی و حرفه‌ای در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی گذراند.وی در  ۲۸ مارس ۱۹۸۲درگذشت.

  • تولد دوروتی مری کرافوت

دوروتی مری کرافوت متولد 12مه 1910است .وی بیوشیمیست انگلیسی و برنده جایزه نوبل شیمی 1964 برای توسعه کریستالوگرافی پروتئین است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا