اینسایت میزان واکنش گرد و غبار و باد را در مریخ ثبت کرد

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،طوفان گرد و غبار در سال ۲۰۱۸ میلادی به پایان مأموریت کاوشگر فرصت در سیاره سرخ منجر شد.اما به هرحال باد و گردوغبار بخشی از رویدادهایی هستند که در سیاره سرخ اتفاق می‌افتند.

این در حالی است که به نظر می‌رسد لندر «اینسایت» ناسا که چندماه قبل در سیاره سرخ فرود آمد، از این رویدادها نجات یافته است. پس از تجمیع گردو غبار روی پنل‌های خورشیدی این لندر، وزش بادهای مریخی تا اندازه‌ای این گردوغبار را پاک کرد و این امر به طور موقت سطح انرژی لندر را افزایش داد.

از سوی دیگر لندر مذکور با کمک حسگرهای آب و هوا شناسی برای نخستین بار واکنش‌های میان گردوغبار و باد در مریخ را رصد کرده است. به این ترتیب با بررسی اطلاعات ثبت شده، دانشمندان چشم اندازی جدید برای مأموریت‌های اکتشافی آتی به دست می‌آورند.

البته لندر اینسایت از زمان حضور در مریخ با حوادث بزرگی روبرو نشده است. پس از وزش گردبادی در مریخ قابلیت تولید انرژی یکی از پنل‌های خورشیدی آن ۰.۷ و دیگری ۲.۷ درصد افزایش یافت. این درحالی است که لندر آمار و اطلاعاتی دست اول از این رویداد در مریخ ثبت کرده است.

رالف لورنز یکی از دانشمندان تیم اینسایت می‌گوید: البته وزش بادها تفاوت زیادی در میزان انرژی تولید ئنل ها ایجاد نکرد. اما ثبت اطلاعات مربوط به واکنش‌های میان باد و گردو غبار در مریخ بسیار جالب است. این اطلاعات به ما کمک می‌کند دریابیم با وزش چه میزان باد، گرد و غبار از روی سطح مریخ بلند می‌شود.

طبق اطلاعات حسگر APSSاینسایت طی گردبادی که در یکم فوریه در مریخ روی داد، جهت باد ۱۸۰ درجه تغییر کرد. بیشترین سرعت باد در این رویداد ۲۰ متر بر ثانیه بوده است.

آیمریک اسپیگا یکی از دانشمندان شرکت کننده در پروژه اینسایت می‌گوید: سریع‌ترین بادی که اینسایت به طور مستقیم در مریخ رصد کرده با سرعت ۲۸ متر بر ثانیه وزیده است. بنابراین گردبادی که باد را از روی پنل‌های خورشیدی مریخ زدوده، قدرتمند بوده است.بدون گردباد سرعت بادها در مریخ معمولاً بین ۲ تا ۱۰ متر بر ثانیه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا