انگلستان اشتراک مجلات علمی پولی را تحریم کرد

به گزارش سیناپرس به نقل از آنا، به نظر می‌رسد که انگلستان پا جا پای نروژ و آلمان گذاشته است تا رؤیای دسترسی رایگان به نتایج تحقیقات علمی را به حقیقت تبدیل کند.دانشگاه‌های انگلستان اخیراً اعلام کرده‌اند که دیگر تمایلی به پرداخت هزینه‌ به انتشارات بزرگ نیستند، مگر اینکه مجلات و انتشارات گامی برای تحقق دسترسی رایگان به تحقیقات علمی پیدا کنند.

چندی پیش مؤسسات آموزش عالی نروژ و آلمان از پرداخت اشتراک مجلات علمی گران‌قیمت سرباز زدند تا همکاری بیشتری با انتشاراتی داشته باشند که نتایج تحقیقات را به صورت رایگان در دسترس عموم قرار می‌دهند. حالا دانشگاه‌های انگلستان نیز قصد دارد برنامه مشابهی را پیاده کند.

دانشگاه‌های انگلستان نیز مانند سایر مؤسسات‌ آموزش عالی در کشورهای دیگر مایل به پرداخت هزینه‌های سیستم منسوخ اشتراک مجلات نیستند.

تعداد زیادی انتشارات بزرگ و شرکت‌های تجاری به فکر بازسازی سیستم پرداخت اشتراک مجلات علمی خود هستند. تحول بین‌المللی در انتشارات به وجود خواهد آمد و در آینده بسیار نزدیک شاهد ایجاد توافق‌نامه‌های بیشتری میان دانشگاه‌ها و انتشاراتی هستیم که نتایج تحقیقات علمی را به صورت رایگان در اختیار جامعه می‌گذارند.

آموزش عالی انگلستان اخیراً توافق‌نامه سه ساله‌ای به ارزش ۹,۶ میلیون پوندی بسته است تا میزان دسترسی رایگان به نتایج تحقیقات علمی را افزایش دهد. این قرارداد به محققان انگلیسی اجازه می‌دهد که به ۲ هزار و ۱۵۰ مقاله اسپرینگر نیچر دسترسی داشته باشند.

همچنین دانشمندان می‌توانند مقالات و تحقیقات خود را به شکل رایگان در مجلات اسپرینگر به اشتراک بگذارند که حرکتی برای گسترش دسترسی رایگان به نتایج تحقیقات علمی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا