علم در 21 اردیبهشت ماه

  • ثبت نخستین پیروزی رایانه در برابر انسان

دیپ بلو کامپیوتر شطرنج بازی که توسط شرکت آی‌بی‌ام ساخته شده بود و با شکست گری کاسپاروف با نتیجه ۳٬۵ به ۲٬۵ در ۶ مسابقه، نخستین کامپیوتری شد که توانسته‌است یک قهرمان شطرنج جهان را شکست دهد.

  • افتتاح اولين فرستنده تلويزيوني جهان در برلين

تلویزیون سامانه‌ای ارتباطی برای پخش و دریافت تصاویر متحرک و صداها از مسافتی دور است. همچنین دستگاه گیرنده در این سامانه، دستگاه تلویزیون نام دارد. امروزه در ایران، به مجموعه فراهم کننده و پخش کننده برنامه‌های تلویزیونی، سیما گفته می‌شود. واژه تلویزیون که از زبان فرانسوی به فارسی راه یافته خود واژه ای دورگه‌است که بخش نخست آن از واژه یونانی تله- (دور) و بخش دوم آن از واژه لاتین ویزیو (دید) گرفته شده‌است. با اینکه در بیشتر زبان‌ها همین واژه تلویزیون (البته با تلفظ‌های بسیار گوناگون) به کار می‌رود برخی زبان‌ها واژه‌های خود را برای این مفهوم دارند. برای نمونه در زبان آلمانی برای تلویزیون همیشه واژه Fernsehen به کار برده می‌شود که معنی واژگانی آن «دوردید» است. یا در زبان ژرمنی نیدرساکسنی به تلویزیون Kiekschapp می‌گویند که معنی لغوی آن «نگرش» است.

  • تأسيس آكادمي هنرهاي علوم سينمايي اسكار

آكادمي هنرها و علوم سينمايى اسكار، مؤسسه ‏اي غيرانتفاعي است كه توسعه و پيشبرد هنر و علوم مربوط به اين حرفه را از طريق مبادله افكار و هم‏چنين توسط اهداي جايزه ‏ها براي دست‏آوردهاي ارزش‏مند در رسته‏ هاي گوناگون تشويق مي‏كند. اين آكادمي كه به اسكار نيز معروف است، همه ساله از بين هنرمندان عرصه فيلم‏سازي، برترين افراد را انتخاب مي‏كند. نماد اسكار، تنديسي است با نگاهي جدي كه شمشيري به دست دارد و روي يك حلقه فيلم ايستاده است. هرچند اين تنديس قيمت مادي چنداني ندارد، ولي براي برندگان آن، شهرت و اعتباري جهاني به ارمغان مي‏آورد. امروز اسكار، يكي از معتبرترين جوايز سينمايي جهان محسوب مي ‏شود.

  • تولید ریچارد فیلیپس فینمان

ریچارد فیلیپس فینمان متولد 11مه  بود. وی از تأثیرگذارترین فیزیکدان‌های آمریکایی قرن بیستم بود. او در گسترش نظریه الکترودینامیک کوانتومی سهم مهمی داشت و از دانشمندان پروژه منهتن، پروژه‌ای که به ساخت نخستین بمب اتمی انجامید بود. بعدها او یکی از اعضای کمیسیون راجرز بود که از سوی رئیس جمهور ایالات متحده وظیفه بررسی واقعهٔ انفجار فضاپیمای چلنجر را بر عهده داشت. در سال ۱۹۶۵، فاینمن به دلیل پژوهش‌هایش در زمینه الکترودینامیک کوانتومی، جایزه نوبل فیزیک را به همراه جولیان شووینگر و سین‌ایترو تومونوجا دریافت کرد.

  • تولد آنتونی هویش

آنتونی هویش متولد 11مه 1924 است.وی یک ستاره‌شناس رادیویی بریتانیایی است که در سال ۱۹۷۴ (همراه با همکار ستاره‌شناس رادیویی خود، مارتین رایل) برنده جایزه نوبل فیزیک شد. او تپ‌اخترها را کشف کرد و کارهای مؤثری دربارهٔ سنتز دیافراگم انجام داد (هرچند ژوسلین بل بورنل، دانشجوی آنتونی هویش در مقطع کارشناسی ارشد، که خیلی شناخته نشد، برای نخستین بار متوجه منبع رادیویی ستاره‌ای شده که این منبع بعدها به تپ‌اختر خوانده شد). او همچنین در سال ۱۹۶۹، برنده مدال ادینگتون از انجمن اخترشناسی پادشاهی شد.

  • درگذشت هربرت اسپنسر گسر

هربرت گسر متولد ۵ ژوئیهٔ ۱۸۸۸ است . او دانشمندی در زمینه فیزیولوژی اهل ایالات متحده آمریکا بود.  وی همچنین برنده جوایزی همچون جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شده است.گسر۱۱ مه ۱۹۶۳در گذشت.

  • درگذشت اد هاسل

 اد هاسل شیمیدان نروژی و برنده جایزه نوبل شیمی 1969 برای توسعه مفهوم صورت بندی و کاربردهای آن در شیمی بود.وی در 11مه 1981 درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا