حال «تالاب انزلی» بدون «سد لاسک» نیز تعریفی ندارد

این سد که قرار بود بر روی رودخانه «امامزاده ابراهیم» ساخته ‌شود با مخالفت هایی از سوی کارشناسان و فعالان محیط زیستی مواجه شد. دلیل این مخالفت ها از بین رفتن بخشی از جنگل‌های هیرکانی، شمشادهای ممنوع‌القطع این منطقه و تهدید تالاب انزلی بود. اما موافقان این طرح نیز معتقدند ساخت این سد برای تامین آب شرب شهرهای شفت، صومعه سرا، رشت و انزلی مورد نیاز است.

با همه این توجیهات اعتقاد کارشناسان و متخصصان حوزه محیط زیست این است که با ساخت این سد یکی از شاهرگ های اصلی تالاب انزلی قطع می شود. تالاب انزلی یکی از زیست بوم های ارزشمند کشور و مهار کننده سیل های ویرانگر، تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه گونه های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان است. ضمن اینکه تاثیرات اقلیمی این تالاب بر کسی پوشیده نیست ضمن اینکه، معیشت ساکنان حاشیه این تالاب نیز به حیات آن وابسته است.

سال گذشته در حالی که همه چیز مهیا بود که این پروژه سدسازی بعد از بیش از ۱۸ سال وقفه، از سرگرفته شود، مجددا لغو شد. اخبارها حکایت از این موضوع داشت که پیوست زیست محیطی ایجاد سد، باعث اجرا نشدن این عملیات شده بود.

حال تالاب انزلی بدون ساخت سد بر روی آن نیز تعریف چندانی ندارد. عمق این تالاب کم و مواد آلاينده درون آن به شدت افزايش داشته به گونه ای که حیات بسیاری از گونه هاي ارزشمند و آبزيان به مخاطره افتاده است. ضمن اینکه رسوب يك تهديد بسيار جدي براي این تالاب است که قطعا ساخت سد بر روی آن این مشکلات را چندین برابر می کند.

بر اساس این گزارش، بعد از فراز و نشیب های بسیار گویا قرار است این سد با ارتفاع 63 متر، عرض 750 متر و طول 3600 متر بر روی رودخانه امامزاده ابراهیم در شفت احداث شود.

به نظر می رسد اجرای پروژه سد لاسک غیرکارشناسی استن چراکه، قطعا اگر نظرات مختلف کارشناسان بررسی شده بود کسوولان و دست اندرکاران اجرای این طرح تا به حال به این نتیجه رسیده بودند که معایب احداث این سد بسیار بیشتر از مزایای آن است. اما متاسفانه می بینیم که مسوولان این موضوع را به مطالبات مردمی تبدیل کرده و با فشار بر روی اذهان عمومی اصرار بر ساخت این سد دارند. این در حالیست که مردمی که ساخت سد لاسک مطالبات آنهاست از عواقب بلندمدت ساخت این سد به هیچ وجه آگاهی ندارند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا