نوجوانان و جوانان روزه دار مراقب تغذیه خود باشند

به گزارش سیناپرس مینا کاویانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این افراد برای تامین انرژی کافی، تا حد امکان مواد غذایی مانند خرما، انواع مغزها (گردو، بادام و … ) را در وعده‌های سحر و افطار مصرف کنند. البته این مواد در کنار سایر منابع تامین کننده انرژی (گروه‌ های نان و غلات) با رعایت تعادل، مصرف شوند.

وی اظهار داشت: برای تامین پروتئین کافی رشد کودکان و نوجوانان، گنجاندن منابع خوب پروتئینی مانند انواع گوشت قرمز و سفید، ماهی و تخم مرغ در برنامه غذایی توصیه می شود.
کاویانی ادامه داد: برای تامین موادغذایی مورد نیاز سلامت استخوان‌ ها و دندان‌ ها، حتماً از مواد غذایی گروه شیر و جانشین‌ های کم چرب آن در وعده‌ های سحر و افطار مصرف شود.
وی افزود: برای تامین نیازهای تغذیه‌ای کودکان و نوجوانان، تا حد امکان تعداد وعده های غذایی را با توجه به حجم کوچک معده آنها نسبت به بزرگسالان افزایش دهید.
سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: تامین آب کافی و هم‌چنین تامین نیاز بدن به ویتامین‌ها، مواد مغذی و فیبرغذایی کافی، از مواردی است که با مصرف سبزی ها و میوه‌ های تازه و نوشیدن آب کافی قابل برآورده شدن است.
وی تاکید کرد که برای پیشگیری از افت قند خون و افزایش یادگیری، از مصرف مواد حاوی قندهای ساده مثل انواع شیرینی‌ها و زولبیا و بامیه به ویژه در وعده سحر خودداری شود.
کاویانی افزود: رعایت اصل تنوع در تعادل با گنجاندن موادغذایی از تمامی گروه‌ های غذایی شامل: نان و غلات، سبزی ها، میوه‌ ها، گوشت و چاشنی های آن، حبوبات و شیر و فرآورده‌ های کم چرب آن برای تامین نیازهای تغذیه‌ای کودکان و نوجوانان به ویژه آنهایی که اولین تجربه روزه داری را دارند، توصیه می شود.
سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور به کودکان و نوجوانان توصیه کرد که تا حد امکان درس خواندن را در ساعات ابتدایی روز انجام دهند.
وی ادامه داد: همانطور که می‌دانیم روزه‌داری موجب کاهش تعداد وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی می‌شود، بنابراین برنامه غذایی کودکان و نوجوانان که به خصوص برای بار اول روزه‌ داری را تجربه می‌کنند، باید به گونه‌ای باشد که تمامی نیازهای تغذیه ‌ای آنها را برآورده کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا