بساط دخمه های علمی میدان انقلاب جمع شد

اما صد افسوس که این کار علمی و مهم که میتواند برقرار کننده ارتباط صنعت و دانشگاه باشد و چرخه علمی و اقتصادی کشور را بچرخاند و گره  از مشکلات بگشاید،تنها توانسته در همین اول راه کسب و کاری برای دخمه های میدان انقلاب ایجاد کند و دیگر خیرش به جایی نمی رسد.

ماجرای خرید و فروش پایان نامه ھای علمی که ریشه در سال های متمادی دارد به قدری اسفناک است که از رده های بالای دولت نیز لب به اعتراض گشودند و بالاخره  کار تاجایی بیخ پیدا کرد که دیگر امروز پلیس امنیت وارد عمل شد.

خبر معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر اینکه پلیس امنیت وارد عملیات پلمپ ۲۵ واحد صنفی عرضه و فروش پایان‌نامه شده است، دل بسیاری  را شاد کرد و برخی هم که نان شان از این راه در روغن بود، غمگین شدند.

گفتنی است، پلیس امنیت از قبل با عملیات تجسس نسبت به شناسایی تعدادی از واحدهای صنفی عرضه‌کننده پایان‌نامه اقدام کرده بود و امروز معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم و پلیس امنیت، وارد میدان شدند واحدهای عرضه‌کننده را شناسایی کردند و درنهایت سیستم‌های کامپیوتری این مراکز ضبط و درب واحدها برای رسیدگی قضائی پلمب شد.

اما اینکه آیا با یکبار عملیات ضربتی بساط پایان نامه فروشی ها جمع می شود ؟ آیا تمام این به نوعی سرقت های علمی و ادبی خاص این 25واحد بوده یاخیر؟ پاسخی است که در عملکرد بعدی پلیس امنیت ودیگر ارگان ها باید دیده شود؟

ازسوی دیگر موضوع مهمی که شاید فراموش کرده ایم و تنها از خرید و فروش ها نقد می‌کنیم این است که باید بررسی کنیم ریشه این مشکل در کدام قسمت بحث آموزشی ما جای دارد؟ آیا یکی از ریشه های این مشکلات افزایش قارچ گونه دانشگاه‌های بی‌کیفیت وخروجی دانشجویان با سطح علمی پایین نبوده است که صرفا برای گرفتن مدرک وارد دانشگاه شدند؟ از طرفی دیگر همین داشجویان با سواد علمی پایین وقتی وارد دانشگاه ها در جایگاه استادی و برای آموزش نسل بعد از خود  می شوند ،نمی‌تواند دلیلی بر راه افتادن چنین بساطی باشد؟ اینها سوالات اولیه‌ای است که نه تنها نیاز به پاسخ دارد بلکه باید برنامه ریزی و عملکرد مناسبی در این خصوص به وجود آید تا بساط این کاسبی ها جمع شود و آنهایی که به زحمت و باتکیه بر دانش خود پیشرفت کرده اند نیزبه آتش دیگری نسوزند.

پایگاه ایران‌داک نشان می‌دهد در یک نمای کلی حدود ۸۲ درصد پایان‌نامه‌های کشور در مقطع کارشناسی‌ارشد و حدود ۱۸ درصد آن در حوزه دکتری، ‌دکتری تخصصی و عمومی است. اگر این نسبت را در نمونه آماری گزارش ما هم صادق بدانیم، ‌در آن صورت حدود ۱۶۸ میلیارد تومان جهت پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و ۱۸۴ میلیارد تومان جهت پایان‌نامه‌های دکتری و مجموعا ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا