دغدغه دارویی بیمارانی که تحریم‌ها رقم زدند

سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به آثار تحریم ها در حوزه سلامت گفت: با توجه به اینکه در شرایط سخت و دشواری قرار داریم، این دغدغه نباید متوجه مردم و بیماران شود که آنها در تامین داروهای مورد نیازشان مشکلی داشته باشند.

وی خواستار رفع کمبودهای دارویی کشور و توجه به کیفیت داروهای ایرانی شد و با تاکید بر ممنوعیت واردات داروهای مشابه تولید داخل اظهارداشت: سیاست وزارت بهداشت، حمایت از داروی با کیفیت تولید داخل است. اگر صنعت داخلی دچار مشکل شود، نمی توانیم از محل واردات، نیاز داخلی را تامین کنیم.

وی چندی پیش در اجلاس معاونین غذا و داروی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور با بیان اینکه سال گذشته، ۹۷ درصد داروی تولید داخل ۵۵۰ میلیون دلار و ۳ درصد داروی وارداتی، ۱.۳ میلیارد دلار ارزبری داشت، در این خصوص گفت: اگر این نسبت به هم بخورد و نسبت واردات دارو و تولید داخلی، معکوس شود، تمام منابع کشور از محل فروش نفت، مالیات و گمرک هم پاسخگوی آن نخواهد بود. اگر صنعت دارو دچار فروپاشی شود، به هیچ قیمت نمی توانیم داروی مورد نیاز مردم را تامین کنیم و حمایت از تولید داخلی، وظیفه اخلاقی، شرعی و ملی همه ما است.

تحریم نبودن دارو و تجهیزات پزشکی دروغ است

همچنین وزیر بهداشت امروز در حاشیه بازدید از کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی شفیعیه زنجان در خصوص تاثیر تحریم ها بر تامین دارو در کشور گفت: تحریم های ظالمانه آمریکا، کشور و مردم ما در همه ابعاد را مورد هدف قرار داده و آمریکایی ها اعلام می کنند که دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نیست اما این یک دروغ بزرگ است چون نقل و انتقال مالی برای همه امور حتی کمک ایرانیان خارج از کشور به سیل زدگان با مشکلاتی روبرو است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه راهکارهایی را پیدا کرده‌ایم که تا امروز کمبودی در داروهای بیماران خاص، صعب العلاج و تجهیزات پزشکی نداشته‌ایم و به جرات می توانم بگویم که کمبود دارویی امروز در کشور از روز مشابه سال گذشته نیز کمتر است.

تغییر قیمت داروها به دلیل شرایط اقتصادی!

در شرایطی که تامین برخی داروهای خاص به دلیل تحریم ها سخت است، قیمت روی بسته‌بندی برخی داروها توسط داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش نیز تغییر یافته که تامین داروهای مورد نیاز برخی از بیماران را با مشکل مواجه کرده است.

 شهرام شعیبی، سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به تغییر قیمت دارو با توجه به شرایط اقتصادی سال گذشته گفت: ممکن است قیمت برخی داروها در این مدت افزایش‌یافته باشد که با توجه به هزینه‌بر بودن تغییر بسته‌بندی دارو، کارخانه تولیدکننده و شرکت پخش، امکان تغییر قیمت روی بسته‌بندی را ندارند، بنابراین دارو در برخی موارد با بسته‌بندی قدیمی و قیمت جدید در داروخانه‌ها عرضه می‌شود که غیرقانونی و تخلف محسوب نمی‌شود.

وی افزود: در حال حاضر داروخانه‌های سراسر کشور تحت نظارت سازمان غذا و دارو فعالیت دارند و رصد می‌شوند؛ قیمت‌گذاری تمام داروها در کمیسیون قیمت ‌سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد. بر این اساس قیمت دارو در همه نقاط کشور از این قیمت تبعیت می‌کند و یکسان است.

به گفته وی، قیمت داروها تنها در صورتی با یکدیگر متفاوت است که اشکال دارویی تفاوت داشته یا کارخانه‌ای دارو را با برند دیگر تولید کرده باشد. در این صورت نیز دارو در کمیسیون قانونی قیمت‌گذاری شده است و ازنظر قانونی مشکلی وجود ندارد.

شعیبی با تاکید بر نظارت دقیق سازمان غذا و دارو بر داروخانه‌ها، تصریح کرد: داروخانه‌ها نمی‌توانند خودسرانه قیمت‌های داروها را تغییر دهند، بنابراین در صورت بروز تخلف در این حوزه با متخلفان به‌شدت برخورد می‌شود.

وی بابیان اینکه تخلفات داروخانه‌ها از طریق سامانه‌های سازمان غذا و دارو قابل‌ردیابی هستند، خاطرنشان کرد: داروخانه‌ها ملزم هستند تلفن شکایات را در قسمت قابل‌رویت نصب کنند. همچنین مردم می‌توانند موارد تخلف یا شکایات خود را از طریق سامانه 190 و یا اپلیکیشن تیتک(TTAC) ثبت کرده تا در اسرع وقت به آن‌ها رسیدگی شود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا