هویت ایرانی خلیج فارس با دسیسه دشمنان از بین نمی‌رود

سیزدهمین همایش ملی علمی و فرهنگی خلیج فارس، عصر امروز با حضور جمعی از مسوولان جهاد دانشگاهی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی کشور در سالن همایش های دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

دکتر حمید رضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی در این همایش گفت: ما برای حفظ نام و امنیت خلیج فارس باید کشور خودمان را به کشوری مقتدر و الگو به لحاظ توان اقتصادی، دفاعی، فرهنگی و عدالت تبدیل کنیم.

وی افزود: اکنون همه این امکانات را داریم. نیروی جوان تحصیل کرده خوب در رشته های جدید نانو، تکنولوژی فناوری های نوین، الکترونیک، «آی تی» داریم. داشتن منابع انرژی و معادن فراوان نیز می توانند مزیتی برای ما داشته باشند.

وی اظهارداشت: چهل سال از عمر انقلاب ما می گذرد ما مهندسان فکر می کنیم باید یک باز مهندسی در روش اداره مملکت به وجود بیاید.

وی ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده، عمر توسعه در کشورها به حدود ده سال رسیده است یعنی با ده سال برنامه ریزی می توان کشور را به کشوری خوب و مقتدر تبدیل کرد.

به گفته وی، در حال حاضر بسیاری از این زیرساخت ها آماده هستند. ما اکنون باید از دعواهای بیهوده سیاسی پرهیز کنیم و از سیاسیون درخواست کنیم راجع به مسایل انرژی کشور به اتفاق نظر برسند و بر مبنای آن برنامه ریزی کنند تا گذشته را جبران کنیم.

راه اندازی دپارتمان بین المللی خلیج فارس در دانشگاه علم و فرهنگ

دکترسید سعید هاشمی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ نیز در این مراسم گفت: خلیج فارس نام تاریخی آب های جنوب ایران با قدمتی سه هزار ساله است که برای همه ایرانیان از ارزش و اهمیت سیاسی، جغرافیایی، هویتی و ملی برخوردار است. در واقع خلیج فارس به عنوان یکی از مهم ترین مناطق استراتژیک جهان با وسعتی نزدیک به 233 هزارکیلومتر مربع نه تنها برای مردم کشور ما که برای تمام جهان اهمیت دارد.

به گفته وی، این بی عدالتی هایی که در جعل عنوان خلیج فارس شاهد هستیم و از سوی برخی ایران ستیزان انجام شده یا می‌شود؛ خود گواه اهمیت این منطقه مهم بین المللی است.

وی افزود: عظمت این نام تاریخی، شرق تا غرب پهنه زمین را در بر می‌گیرد و به دلیل موقعیت استراتژیک این آبراه در طول تاریخ، توجه ویژه‌ای به این قسمت از جهان شده و بی عدالتی هایی هم در مورد آن اتفاق افتاده است. در بیان عظمت نام تاریخی خلیج فارس همین بس که استفاده از این نام قدمتی سه هزار ساله دارد و در اکثر کتاب‌ها، اطلس‌های جغرافیایی، نقشه‌ها، سنگ نبشته‌ها، نامه‌های تاریخی و کلیه اسناد معتبری که در سراسر جهان مشاهده می‌شود از نام تاریخی خلیج فارس استفاده شده است یا در زبان‌های مختلف دنیا از نام‌های مترادف آن نظیر سینوس پرسیکوس، بحر الفارسی، الخلیج الفارسی، دریای پارس و … استفاده شده که همه آن ها امروز اسناد ارزشمند و غیر قابل انکاری محسوب می شوند.

وی اظهارداشت: هم اکنون با وجود تمام مستندات تاریخی و علیرغم اذعان مجامع بین‌المللی در مورد نام خلیج فارس برخی کشورها و افراد با نیات شخصی و نیز سیاسی دست به تحریف نام خلیج فارس زدند و این تحریف آشکار که درابتدا به نوعی شوخی انگاشته شد، ناگهان به قدری جدی شد که از جنگ لفظی به نوعی نبرد فرهنگی بین ایران و ایران ستیزان تبدیل شد.

وی به رسالت جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد فرهنگی اشاره کرد و گفت: پس از تعیین روز ملی خلیج فارس توسط دولت وقت در سال 1384، جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد مسوول و پیشرو وارد میدان شد و با رویکرد فرهنگی، همایش خلیج فارس را طراحی و با جدیت و پشتکار فراوان در خط مقدم این نبرد فرهنگی ورود پیدا کرد و تا همین امروز با اعتقاد کامل آن را ادامه می دهد.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: آنچه در نبرد فرهنگی اهمیت دارد؛ استفاده صحیح از سلاح قلم، دانش، فرهنگ و پژوهش در مجامع داخلی و بین المللی است و با اینکه برگزاری کنفرانس های خلیج فارس طی 12 دوره گذشته به جمع آوری اسناد و مدارک علمی کمک شایانی کرده است اما معتقدیم که این اثرگذاری باید در حیطه بین المللی بیش تر محسوس باشد و مجامع جهانی را بیش ازپیش تحت تاثیر خود قرار دهد که این مهم نیازمند عمق بخشیدن به دانش و پژوهش های دانشگاهی خلیج فارس و هدایت آن ها به محافل بین المللی است.

دانشگاه علم و فرهنگ به منظور صیانت بیشتر از نام تاریخی خلیج فارس و با هدف توسعه نتایج پژوهش های این منطقه در سطح جهانی، آمادگی خود را جهت تاسیس«دپارتمان بین المللی خلیج فارس» و انتشار نتایج مطالعات به زبان انگلیسی در این دانشگاه اعلام می کند. در این دپارتمان، با دانش و پژوهش تمام کوشش خود را جهت جلوگیری از گسترش تحریف نام تاریخی خلیج فارس و تاکید بر هویت ایرانی این نام انجام می دهیم و مسیرهای مختلفی برای هدایت این مطالعات به مجامع جهانی پیش بینی خواهیم کرد.

مسایل سیاسی به روی خلیج فارس سایه افکنده است

دکتر محمد جواد جمالی نو بندگان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در این همایش گفت: ما  طی سال های اخیر بنابر دلایل مختلف شاهد مصادره شدن نام مشاهیر، فرهیختگان و … هستیم. تغییر نام خلیج فارس نیز یکی از مواردی که دشمنان در حال مصادره کردن آن هستند. مساله ای که  با همت فرهنگیان و ایجاد کمپین، دشمنان این مرزو بوم را وادار به عقب نشینی می کند. از اینرو ضروری است تا دست اندرکاران تاریخ و فرهنگ ایران مدام این مسایل را رصد و به دنیای خارج بشناسانند.

وی افزود: خلیج فارس، سومین خلیج دنیا به دلیل موقعیت ژئوپلتیک یا سیاست جغرافیایی از اهمیت زیادی برخوردار است. کشور ایران همواره در طول تاریخ دارای قدرت زیادی بوده است. به عنوان مثال ما در زمان کمبوجیه به مصر رسیدیم. طرح کانال سوئز مربوط به ایران و ایرانی ها است. این نشان می دهد ما در آن زمان ها فکر استراتژیک داشتیم.

وی بیان کرد: ما با آن تاریخی که داریم در تمامی عرصه ها درخشیده ایم. خوشبختانه اسنادی نیز وجود دارد که به نام خلیج فارس اشاره شده است. آیا نام اصیل و تاریخ ایرانی با اختلاف دو کشور باید عوض بشود؟ ما اکنون بیشترین مساحت را در شمال دریای عمان داریم اما نام دریای عمان به روی آن نام نهاده شده است. من تصور می کنم یک سری مسایل سیاسی به روی این مساله سایه افکنده اند. برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس می خواهند با پول، نام خلیج فارس را تغییر دهند. ما طی سال‌های جنگ تحمیلی خویشتن داری زیادی خرج کردیم بنابراین روی این مباحث منفعل نخواهیم بود و به منظور منافع کشور،عکس العمل نشان خواهیم داد.

ضرورت استفاده از ظرفیت گردشگری حوزه خلیج فارس

فاطمه ذوالقدر، عضو کمسیون فرهنگی و نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: یکی از مناطق محروم ایران هرمزگان و بوشهر است اما من افتخار می‌کنم به عنوان یک بانوی هرمزگانی همواره با نگاه ملی دغدغه خلیج فارس را داشته‌ام.

وی افزود: یکی از راه‌های رونق تولید موضوع توریسم و گردشگری است که می تواند در حاشیه خلیج فارس بیشتر از این ظرفیت استفاده کرد و‌ از جزایر آن درآمدزایی کرد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم این همایش‌ها باعث شود هم مطالعات‌مان را در این حوزه بیشتر کنیم و هم از پتانسیل های موجود در این حوزه بیشتر استفاده کنیم.

هویت کهن ایرانی باید به جهانیان معرفی شود

محمدحسن طالبیان، معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این مراسم گفت: یکی از ظرفیت‌های ویژه منطقه خلیج فارس مقوله میراث فرهنگی و گردشگری است که موجب احیای مجدد شهرهای جنوبی ایران می‌شود. علاوه بر این میراث کهن خلیج فارس دانش و مهارت دریانوردی و لنج‌سازی و کشتی‌سازی است که جمهوری اسلامی ایران آن را در فهرست جهانی میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت کرده است. همچنین گردشگری دریایی از ظرفیت‌های بزرگ صنعت توریسم در دنیا است که ایران تا یک دهه پیش در این حوزه ورود نکرده بود.

وی خلیج فارس را محل به تجلی رسیدن فرهنگ و تمدن بشری دانست و گفت: استعمارگران سعی در به حاشیه کشاندن تمدن کهنسال منطقه دارند. در دوره‌ای نگرانی دستیابی شورای به خلیج فارس را داشتیم اما امروز نگرانی از صهیونیسم بسیار جدی است و باید این پدیده در خلیج فارس جدی گرفته شود. همچنین باید پیوندهای اجتماعی و فرهنگی در منطقه تقویت شود. شیعه و سنی،‌فارس و عرب در حاشیه خلیج فارس نمونه‌ای از هویت وحدت آفرین در کنار این خلیج پارسی است.

وی افزود: مناطقی که در گذشته اهمیت داشتند و نام خلیج فارس به آنها گره خورده است مجددا باید احیا شوند. جاسک به عنوان دروازه خلیج فارس از دوره هخامنشیان بندری آزاد و پرجمعیت بوده است. بندر لنگه نیز به عنوان عروس خلیج فارس شناخته شده است و باید از این ظرفیت‌ها در حوزه خلیج فارس استفاد کرد.

طالبیان در پایان خاطرنشان کرد: توجه به رویدادهای بین‌المللی مهم در حاشیه خلیج فارس نظیر جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و نمایشگاه‌های بین‌المللی برای معرفی این هویت کهن‌سال ایرانی به جهان و جهانیان در آینده باید با توجه بیشتری دنبال شود.

تعصب مردم ایران روی نام خلیج فارس

حجت الاسلام مهدی شیخ، عضو کمسیون  فرهنگی و نماینده مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس خودشان به نام تحریف شده برای خلیج فارس دامن می‌زنند و علاقه دارند تا این نام را منتشر کنند اما مردم این کشورها چنین نیستند. این در حالی است که مردم ایران بر روی نام ایران و خلیج فارس  تعصب دارند.

وی افزود: تا سال ۶۱ نام خلیج فارس در همه اسناد ذکر می‌شد و این نشان دهنده سابقه این نام تاریخی است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا