افزایش وزن نتیجه مصرف بیش از اندازه پروتئین

به نقل از باشگاه خبرنگاران، این روز‌ها در دنیا عده زیادی از افراد به ویژه آقایان برای تقویت و رشد عضله‌های خود به سراغ نوشیدنی‌ها و پودر‌های بدنسازی می‌روند که درون آن‌ها اسید آمینه و سایر ترکیب‌ها وجود دارد  و سبب افزایش بافت عضلانی بدن می‌شود.

پژوهش‌های جدید دانشمندان دانشگاه سیدنی نشان می‌دهد با وجود اثربخش بودن مصرف نوشیدنی‌های پروتئینی برای تقویت رشد عضله‌ها، اما آن‌ها می‌توانند خطری جدی برای سلامت افراد باشند.

از جمله آسیب‌های ایجاد شده در اثرمصرف نوشیدنی‌های پروتئینی افزایش وزن، نوسان‌های خلقی و کاهش طول عمر را می‌توان نام برد.

به گفته کارشناسان صنعت مکمل‌های پروتئینی تنها در یک سال گذشته در جهان درآمدی افزون بر ۱۴ میلیارد دلار داشته است، بیشتر متقاضیان مصرف این نوشیدنی‌ها از بین افراد مبتدی یا ورزشکاران حرفه‌ای به ویژه در رشته بدنسازی یا یوگا هستند.

کارشناسان به افراد دوست دار ورزش به ویژه علاقه‌مندان به رشته بدنسازی توصیه می‌کنند با انجام تمرین‌های ورزشی و رژیم خوراکی سالم دارای کربوهیدرات و پروتئین و استمرار در انجام ورزش می‌توانند به تناسب اندام مورد نظر خود دست یابند بدون آنکه نیاز به مصرف نوشیدنی‌های پروتئینی صنعتی داشته باشند.

کربوهیدرات و پروتئین هر دو برای سلامت بدن بسیار مهم هستند، مصرف مواد خوراکی حاوی کربوهیدرات به میزان استاندارد سبب کنترل چربی و جلوگیری از ابتلا به دیابت می‌شود، در حالی که مصرف خوراکی‌های حاوی پروتئین سبب تقویت استخوان‌ها و افزایش بافت عضلانی می‌شود.

نوشیدنی یا پودر‌های بدنسازی دارای مخلوطی از پروتئین‌ها با ترکیب اسید آمینه‌های زنجیره‌ای BCAAs هستند، این ترکیب افزون بر افزایش بافت عضلانی سبب گرفتگی عضله‌های قلب نیز می‌شود. رژیم خوراکی بدن انسان باید متعادل و شامل انواع مواد خوراکی از جمله میوه، سبزیجات، حبوبات، غلات، مواد پروتئینی، کربوهیدرات، آجیل و لبنیات باشد؛ مصرف بیش از اندازه پروتئین از جمله انواع محصول های خوراکی و  مکمل برای سلامت بدن مضر وسبب ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود.

هنگامی که افراد به میزان زیاد نوشیدنی‌های پروتئینی مصرف می‌کنند افزایش میزان BCAA درخون سبب دگرگونی در هورمون سروتونین در مغز می‌شود و به این ترتیب فرد دچار نوسان‌های خلقی و بروز مشکل هایی، چون افسردگی یا خشونت می‌شود.

سروتونین تنها سبب ایجاد شادی وبهبود خلق و خو نیست بلکه اشتها را نیز مهار می‌کند، دراثرمصرف مکمل‌های بدنسازی و برهم خوردن تعادل سروتونین اشتهای افراد افزایش یافته و این سبب افزایش وزن و تجمع چربی دربدن آن‌ها می‌شود.

کارشناسان اثر BCAA را برموش‌های آزمایشگاهی بررسی کرده و دریافتند بیشتر آن‌ها دچار افزایش وزن ناگهانی و کوتاه شدن طول عمر شده‌اند.

این مطالعه نشان می‌دهد که باید سطح اسید آمینه دریافتی به وسیله بدن در حالت تعادل قرار داشته باشد تا افراد دچار بیماری‌های مختلف نشوند.

کارشناسان به افراد ورزشکاری که می‌خواهند عضلات خود را تقویت کنند توصیه می‌کنند در رژیم خوراکی خود موادی، چون مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیا، عدس، آجیل و دانه سویا را قرار دهند، این مواد طبیعی دارای اسید آمینه درون خود هستند و مصرف متعادل آن‌ها برای سلامت بدن و تقویت عضله‌ها مفید است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا