ایجاد پلتفرم های زنجیره بلوکی، متناسب با نیاز کاربر

شواهد حکایت از آن دارد که آنقدر وب به شكل گسترده وارد فضای خصوصی و عمومی زندگی اقشار و افراد مختلف شده است كه كمتر كسی است كه نقش آن را در زندگی بشری نادیده بگیرد.

با توجه به این مطالب، طبیعتا موضوعی كه با این گستردگی جامعه را تحت تاثیر قرار داده، باید از تمامی ابعاد نیز باید مورد بررسی و پژوهش قرار بگیرد. کنفرانس وب پژوهی به این نیاز کشور پاسخ گفته و این مسائل را به صورت علمی مورد تحقیق و بررسی قرار داده است.

یکی از مفاهیم حوزه وب و فضای مجازی فناوری زنجیره­بلوکی است. شاید بتوان اولین کاربرد عملی تکنولوژی فناوری زنجیره های بلوکی یا همان بلاکچین را در رقم خوردن یک تراکنش دیجیتال به صورت تضمیمی خلاصه کرد. انتقال ارزی که هیچ چیزی توانایی زیر سوال بردن مشروعیت این تراکنش از فردی به فرد دیگر را ندارد.

زنجیره بلوکی یک فناوری فراگیر است که در همه جای جهان در پلتفرم های گوناگون و سخت افزارها یکپارچه می شود. به بیان دیگر، فناوری زنجیره بلوکی یک دفترکل توزیع ­شده با مدیریت نامتمرکز را ارائه می­ کند که سوابق تمام تراکنش­ های انجام شده در شبکه را نگهداری می ­کند.

زنجیره های بلوکی اکنون به عنوان «تکامل پنجم» کامپیوتری شدن یا کاربرد کامپیوتر و لایه اعتماد گمشده برای اینترنت محسوب می شوند. وقتی اطلاعات در پایگاه داده یک زنجیره بلوکی درج شوند، حذف یا تغییر آن تقریباً غیرممکن می شود که این قابلیت هرگز پیش از این وجود نداشته است.

وقتی داده ها در یک فرمت یا قالب دیجیتال دائمی و پایا شوند، می توان به شکلی با کسب و کارهای مختلف وارد تراکنش شد که قبلاً فقط به شکل آفلاین یا دنیای واقعی امکان پذیر بوده است. هر چیزی که آنالوگ بوده است، از جمله حقوق مالکیت و هویت، اکنون می تواند به شکل آنلاین خلق و حفظ شود.

قابلیت­ ها و ویژگی­ های منحصربه­ فرد این فناوری و تأثیر آن در حوزه ­های مختلف، کاربران بسیاری را برای استفاده و بهره ­مندی از این فناوری ترغیب کرده است. وجود پیاده ­سازی­ های متنوع از فناوری زنجیره­ بلوکی، می ­تواند انتخاب پلتفرم زنجیره­ بلوکی مناسب را برای کاربران چالش برانگیز کند.

در پژوهشی که تحت عنوان «دسته­بندی، مقایسه و تحلیل پلتفرم­ های زنجیره­بلوکی از منظر کاربر نهایی» در پنجمین کنفرانس وب پژوهی ارائه شده است، ضمن معرفی ویژگی­ های زنجیره ­بلوکی و پلتفرم­ های مبتنی بر این فناوری، تلاش شده است بر اساس مجموعه­ ای از سوالات مطرح برای کاربر نهایی یک دسته­ بندی سطح بالا و کلی از پلتفرم ­های زنجیره­ بلوکی ارائه شود.

بر اساس این گزارش، هدف از این دسته ­بندی فراهم کردن یک بستر مناسب برای تعیین پلتفرم­ زنجیره ­بلوکی، متناسب با نیازهای کاربر نهایی است. پس از ارائه دسته ­بندی، مجموعه ­ای از پلتفرم ­های مطرح زنجیره ­بلوکی بر اساس دسته ­بندی پیشنهادی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته ­اند تا دید کامل­تری از دسته ­بندی ارائه شده فراهم کند. نتایج این ارزیابی می ­تواند افراد مختلف را فارغ از میزان تخصصی که دارند در انتخاب پلتفرم مناسب یاری کند.

دسته بندی، مقایسه و تحلیل پلتفرم­ های زنجیره­بلوکی از منظر کاربر نهایی» که توسط سیما زمانی، زهرا معزکریمی و زهرا گل­میرزایی از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران تالیف شده، عنوان یکی از مقالات ارائه شده در کنفرانس وب پژوهی است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا