جراحی پیوند سر هنوز امکان پذیر نیست

چندی پیش در رسانه های خبری  شاهد انتشار مطالبی درباره تهیه مقدمات عمل جراحی پیوند کامل سر بودیم . در همین زمینه یکی از مشهور ترین جراحان روسیه اعلام کرد : " عمل پیوند کامل سر که  برخی از جراحان ایتالیائی در نظر دارند انجام دهند ، از نظر علمی هنوز امکان پذیر نبوده و دانش پزشکی در ابتدا باید روشی برای احیا و بازسازی آسیب های نخاعی جستجو کرده و سپس در پی اجرای این نوع از جراحی ها باشد . "

آنزور خوبوتیا Anzor Khubutia مدیر بیمارستان اسکیلوفسکی Sklifosovsky hospital  در شهر مسکو در ادامه سخنان خود اعلام کرد : " عمل جراحی پیوند سر که توسط جراح ایتالئیائی با نام کاناورو برنامه ریزی شده است ، یک بی ملاحظگی کامل محسوب می شود . البته این امکان وجود دارد که در آینده انسان قادر به انجام این عمل جراحی و پیوند کامل سر باشد ، ولی پیش از این باید مشکل بازسازی و ترمیم نخاع از پیش پا برداشته شود تا این موضوع امکان پذیر و عملی شود . "

این پزشک مشهور روس در ادامه اظهار داشت : " فراموش نکنیم که تا چند سال پیش انجام جراحی هایی از قبیل کبد ، کلیه و قلب نیز امکان پذیر نبودند و من امیدوارم آنقدر زنده بمانم که شاهد انجام عمل جراحی پیوند سر باشم . "

پیش از این و در اوایل اردیبهشت ماه ؛ در اخبار عنوان شده بود که  سرجیو کاناورو (Sergio Canavero) جراح مغز و اعصاب ایتالیایی به یک کنفرانس جراحی در آناپولیس (Annapolis) مرکز ایالت ماریلند ایالات متحده امریکا دعوت شده  تا به ارائه روش پیشنهادی عمل جراحی و پیوند سر بپردازد.

این جراح ایتالیائی  در این رابطه اعلام کرد  : " من برای ارائه روش عمل جراحی و پیوند سر به یک کنفرانس جراحی در آناپولیس ، ماریلند در ماه ژوئن (برابر با خرداد ماه) دعوت شدم . در صورتی که این روش و عملیات جراحی مورد تایید مقامات امریکا قرار گیرد ، ما شش ماه زمان نیاز داریم تا مکانی برای عمل جراحی آماده کنیم و عمل را تا سال آینده به انجام رسانیم . "  

کاناورو همچنین یادآور شد که جراحان چینی نیز تحقیقات خود را در رابطه با پیوند سر ، در این کنفرانس ارائه دادند . فقط شما تصور کنید که علملیات جراحی پیوند سر در امریکا روی یک بیمار روسی و با همکاری جراحان چینی صورت گیرد . حتی سازمان ملل متحده هم چنین همکاری گسترده ای در بین پزشکان و پژوهشگران را تجربه نکرده است .

این جراح مغز و اعصاب ایتالیایی علاوه بر این اعلام کرد ، در صورت امتناع امریکا از اجرای این عمل در آن کشور، می توان عمل جراحی را در کشور چین انجام داد .

سرجیو کاناورو در ادامه بحث خود در رابطه با جراحی و پیوند سر گفت : " اگر این عمل پیوند سر با موفقیت انجام گیرد ، یک انقلاب واقعی صورت گرفته است . من روش خود را ، بر اساس تجربه رابرت جی وایت (Robert J. White) جراح مغز و اعصاب امریکایی که پیوند مغزی را روی میمونی زنده انجام داده بود ، برنامه ریزی کرده ام .

لازم به ذکر است که والری اسپریدونوف (Valery Spiridonov) سی ساله اهل روسیه برای چنین عمل جراحی پر خطری داوطلب شده است . او از آتروفی عضلانی ژنتیکی رنج می برد و فعالیت های وی در تمامی زندگی اش به یک صندلی چرخدار محدود بوده و برای همه عمر باید به آن وابسته باشد .

از دیگر نکات قابل توجه در این رابطه می توان به نخستین ایده پیوند سر اشاره کرد که توسط الکساندر بلیوف (Alexander Belyaev) نویسنده داستان های علمی – تخیلی روسی در سال 1925 میلادی ارائه شده بود ، وی در یکی از رمان های خود برای نخسیتین بار این موضوع را مطرح کرده است .  

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا