حاکمیت بی چون و چرای انسان بر کره زمین

گزارش ها حاکی از آن است که تنها یک صدم درصد زیست توده روی زمین را انسان ها تشکیل می دهند. اما با این وجود آنها توانسته اند تا کنون بیش از 80درصد پستانداران و نیمی از گیاهان را از بین ببرند و این به معنای حاکمیت بی چون و چرای انسان روی کره زمین است.

البته کلمه حاکمیت در اینجا بار منفی به همراه دارد. چراکه، مطالعه ای در تاریخ نشان می دهد که توسعه طلبی انسان ها همواره ضربه مهلکی به حیات جانوری و گیاهی وارد کرده و نتیجه آن در بلند مدت از دست رفتن زیستگاه های جانوری و گیاهی و به تبع آن تخریب محیط زیست است.

بر اساس آمار، ۷.۴ میلیارد انسان روی کره زمین زندگی می‌کنند که این تعداد تنها یک صدم درصد از حیات در سراسر کره زمین را تشکیل می‌دهد. این در حالیست که، ۸۲ درصد از موجودات زنده روی کره زمین را گیاهان تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر، معادل هر انسان ۷ هزار و ۵۰۰ نوع گیاه روی کره زمین وجود دارد.

با توجه به آمار و ارقام موجود نکته جالب توجه اینجاست که در نیم قرن اخیر چیزی در حدود نیمی از حیوانات روی کره زمین به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم توسط انسان ها از بین رفته‌اند.

به دلیل عدم نظارت و برنامه ریزی دقیق از یک سو و نبود فرهنگ مناسب در حوزه حفاظت از محیط زیست در بین اقشار مختلف مردم، وضعیت زیستگاه های ایران نیز وضعی بسیار ناراحت کننده دارد.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که انسان ها حجم عظیمی از منابع طبیعی، گونه های گیاهی و جانوری را به صورت غیرقابل باوری استفاده می کنند به گونه ای که موجب انقراض آنها می شوند.

در عصر حاضر انسان برای پیشبرد اهداف و گذران زندگی خود با دست بردن در طبیعت به صورت مستقیم و غیرمستقیم و همچنین، توسعه مناطق شهری، روستایی و صنعتی زیستگاه های گیاهی و جانوری را مورد هجوم خود قرار داده است. البته در طول تاریخ همواره چنین رفتارهایی از انسان ها سر زده اما به دلیل جمعیت کم آنها تخریب ها تا این حد برای محیط زیست تهدید آمیز نبوده است. با افزایش جمعیت روند تخریب زیستگاه های گیاهی و جانوری به حدی شدت پیدا کرد که امروزه به یکی از دغدغه های جدی عرصه محیط زیست بدل شده است.

به دلیل عدم نظارت و برنامه ریزی دقیق از یک سو و نبود فرهنگ مناسب در حوزه حفاظت از محیط زیست در بین اقشار مختلف مردم، وضعیت زیستگاه های ایران نیز وضعی بسیار ناراحت کننده دارد. چراکه، می بینیم که هر جا انسان به آن ورود پیدا کرده و زندگی خود را توسعه داده است، تخریب بیشتری در زیستگاه ها صورت گرفته و امروزه حوزه محیط زیست کشور را دچار بحران اساسی کرده است.

 

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا