ارائه خدمات علمی و پژوهشی به جوانان کشورهای اسلامی از اهداف ماست

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به این‌که ارائه خدمات علمی و پژوهشی به جوانان کشورهای اسلامی از اهداف ما به شمار می‌آید، یادآور شد: بخشی از این مأموریت را وزارت علوم برعهده دارد؛ چنان‌چه که تاکنون نیز از طریق بنیانگذاری دانشگاه بین‌المللی D۸ با همکاری هشت کشور در حال توسعه و نیز افتتاح شعبات دانشگاه‌های خود در دیگر کشورها، توانسته‌ایم تولیدات علمی خود را سخاوتمندانه در اختیار مجامع علمی و پژوهشی قرار دهیم.

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکتر منصور غلامی در همایش بین‌المللی "آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی" که امروز به میزبانی دانشگاه تهران و با مشارکت مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام دانشگاه تهران برگزار شد، توجه به آینده جهان اسلام و آنچه می‌تواند در بازه زمانی اکنون تا ۱۴۱۴ شمسی (۲۰۳۵ میلادی) محقق شود را نگاهی منطقی و عاقلانه دانست و گفت: این موضوع می‌تواند مورد توجه برنامه‌ریزان، دست‌اندرکاران و سیاست‌گذاران توسعه در جهان اسلام قرار گیرد و کشورهای اسلامی باید توجه خود را به اهمیت داشته‌ها و نیز بایدها و نبایدها معطوف کنند.

وی با اشاره به اینکه در سخنرانی‌های قبلی همایش مسائل زیادی پیرامون ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشورهای اسلامی مطرح شده است به ذکر چند مؤلفه مهم در این حوزه پرداخت و تشریح کرد: کشورهای اسلامی جمعیت قابل توجهی از جهان اسلام را شامل می‌شوند و نکته حائز اهمیت این جمعیت بخش جوان و مستعد آن است؛ به ویژه با نگاهی که فرهنگ اسلامی به تربیت و آموزش دارد، نسل جوان در این کشورها سرمایه بزرگی به شمار می‌آید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همین زمینه مهمترین سرمایه هر جامعه‌ای سرمایه انسانی دانست و افزود: در کنار این سرمایه کشورهای اسلامی دارای ظرفیت‌های دیگر از جمله منابع طبیعی (همچون انرژی و غیره) هستند. این در حالی است که وسعت این کشورها و نیز پراکندگی مسلمانان در جهان چه در کشورهای اسلامی و چه در سایر کشورها نیز یک ظرفیت دیگر به شمار می‌آید.

غلامی همچنین با بیان اینکه مهاجران از کشورهای اسلامی به سایر کشورها نیز دارای توانمندی‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی هستند، اظهار کرد: به طوری کلی می‌توان گفت در شرایط فعلی در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری در کشورهای اسلامی ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم؛ تعدادی از کشورهای مسلمان از جمله ایران، ترکیه، مالزی، عربستان و پاکستان در بعضی حوزه‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ کشور پیشتاز دنیا به لحاظ علمی و فناورانه به حساب می‌آیند.

وی ادامه داد: نیروی انسانی توسعه یافته در کشورهای فوق ظرفیت خوبی را برای توسعه دانش و فناوری روز فراهم کرده که با همکاری و هم اندیشی کشورهای اسلامی می‌توانند توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در این کشورها انجام دهند و رفاه و آسایش و ارتقای سطح زندگی مردم را رقم بزند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: دیدگاهی که در کشورهای اسلامی وجود دارد، این است که همه انسان‌ها برای ارائه خدمات مساوی هستند و بنابراین منافع دستاوردهای علمی در کشورهای اسلامی به همه کشورهای جهان می‌رسد و تولیدات علمی ما سخاوتمندانه در مجامع علمی دنیا قرار می‌گیرد. به عبارتی ما توسعه علمی و فناورانه در جمهوری اسلامی ایران را به عنوان نعمت الهی می‌شناسیم و تلاش می‌کنیم ظرفیت‌های خود را برای کشورهای دوست همسایه و مسلمان دور از مرزهای خودمان نیز به اشتراک بگذاریم که در این راه باید اولویتهای همکاری را با کسانی که می‌توانند به ما کمک کنند، مشخص کنیم.

وی ارائه خدمات علمی و پژوهشی به جوانان کشورهای اسلامی را از اهداف مهم کشور دانست و با اشاره به اینکه بخشی از این مأموریت را وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برعهده دارد، خاطر نشان کرد: فعالیتی که از چند سال اخیر شروع کردیم، همکاری اقتصادی بین هشت کشور در حال در توسعه بوده که در ذیل این همکاری‌ها دانشگاه D۸ را بنیانگذاری کردیم و فردا نشستی در این حوزه برگزار خواهیم کرد.

غلامی همچنین به افتتاح شعبات برخی دانشگاه‌های کشور در سایر کشورها اشاره و ابراز امیدواری کرد: از این طریق خدمات علمی و پژوهشی کشور در اختیار کشورهای مسلمان قرار گیرد.

آمادگی انتقال تجربیات در حوزه علم و فناوری را داریم

وی در همین زمینه ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در چارچوب قوانین مصوب جمهوری اسلامی ایران و در زمینه مطالعات فرهنگی آینده‌پژوهی و علوم مختلف افزود: آمادگی انتقال تجربیات در حوزه علم و فناوری را داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه یافته‌های علمی ما در قالب پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد به سمت اشتغال‌زایی و تولید ثروت حرکت کرده است، برای به اشتراک گذاری تجربه کشور در این زمینه‌ها نیز اعلام آمادگی کرد و یادآور شد: توسعه پایدار در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی و یافته‌های علمی دانشمندان و محققان استوار است و آنچه به عنوان مسیر آینده تعیین می‌شود، باید محور اصلی توسعه همکاری علمی و فناورانه بین کشورهای مسلمان قرار گیرد؛ ظرفیت‌های زیادی در این خصوص وجود دارد که آنها را نمی‌شناسیم و با شروع همکاری‌ها آغاز خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا