دریاچه ارومیه در حال تبدیل شدن به کانون ریزگرد در خاورمیانه است

حجت جباری در جلسه کارگروه مخاطرات زیست محیطی آذربایجان غربی افزود: پنج نقطه در داخل دریاچه ارومیه شناسایی شده که جزو کانونهای ریزگردها محسوب می شوند.

وی گفت: اطراف جزایر و شرق دریاچه ارومیه، منطقه جبل و بخشی از شهرک صنعتی تا پشت مجتمع باری شامل این کانون های ریزدگرد است که در طول 19 کیلومتر گسترده شده است.

جباری ادامه داد: در شعاع 10 کیلومتری منطقه جبل 36 هزار نفر و در 30 کیلومتری آن افزون بر 747 هزار نفر در حال زندگی هستند.

کارشناس مسوول زیستگاههای خشک اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با توجه به اهمیت موضوع بازدید انجام شده توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح تثبیت شنهای روان در این منطقه صورت می گیرد.

سعید پسیان معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: مسایل زیست محیطی در ارتباط مستقیم با سلامت مردم جامعه است و این موضوع جایگاه و اهمیت این بخش را بیان می کند.

وی ادامه داد: هم اکنون در بحث دریاچه ارومیه مدیریت منابع آب موضوعی مهم است که همه باید در راستای فرهنگ سازی برای این موضوع تلاش کنیم.

پسیان افزود: هم اکنون مساله ریزگردها و کاهش کیفیت هوای استان بر اثر گرد و غبار نیز جزو چالشهای زیست محیطی آذربایجان غربی است که برای همه مردم استان قابل لمس است.

به گزارش ایرنا , نخستین جلسه مخاطرات زیست محیطی آذربایجان غربی با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف عضو در این کارگروه برگزار شد.

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار گرفته و بزرگترین دریاچه داخلی کشور است که در سالهای اخیر سالانه حدود 40 سانتیمتر از سطح آن کاسته شده به طوری که در حال حاضر تراز آبی آن حدود سه و نیم متر پایین تر از تراز اکولوژیک است. 

این دریاچه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد و در طی 17 سال گذشته شش متر کاهش سطح داشته و تا تیر ماه سال 1392 بیش از 75 درصد از آب آن خشک شده بود. 

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، برنامه ریزی های خوبی در راستای کاهش مصرف آب در این حوضه آبی و افزایش تراز این دریاچه تا رسیدن به تراز اکولوژیک انجام شده است. 

امسال را می توان جزء معدود سالهایی دانست که این تراز رشد داشته و یا کاهش بی رویه سطح آن، متوقف شده است. 

طبق بررسی های صورت گرفته از تراز آبی دریاچه ارومیه در سالهای گذشته، تراز آبی دریاچه در روز بیستم اردیبهشت در سالهای مختلف با کاهش تراز روبه رو بوده که این کاهش تراز به میزان 9 سانتیمتر در سال 83، 21 سانتیمتر در سال 84، 36 سانتیمتر در سال 85، 14 سانتیمتر در سال 86، 72 سانتیمتر در سال 87، 45 سانتیمتر در سال 88، 21 سانتیمتر در سال 89، 40 سانتیمتر در سال 90، 28 سانتیمتر در هرکدام از سالهای 91 و 92 و 35 سانتیمتر در سال 93 بود. 

این در حالی است که میزان کاهش تراز آبی سطح دریاچه ارومیه در 20 اردیبهشت امسال نسبت به 20 اردیبهشت سال 93 تنها یک سانتیمتر است. 

تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه 1274.1 متر است. 

تراز فعلی آب دریاچه ارومیه حدود 1270.65 متر است. 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا