علم در 11 اردیبهشت ماه

  • روز جهانی آسم

روز جهـــانی آسم یک رویداد سالانه است که از سوی دفتر برنامه جهانی آسم یا GINA سازماندهی می‌شود تا سطح آگاهی درباره بیماری آسم و مراقبت‌های جهانی برای این بیماران را بهبود بخشد. از سال 1998 با توجه به تعیین روز جهانی آسم و آلرژی توسط سازمان جهانی بهداشت اولین روز ماه می به نام " روز جهانی آسم " نام گذاری شده است که امسال مصادف با 1 می 2018 برابر با 11 اردیبهشت 98برگزار می شود.آسم یک بیماری التهابی، مزمن مجاری هوایی است که خس خس، سرفه و تنگی نفس از نشانه ‌های رایج این بیماری می باشد. بروز علائم این بیماری در کودکان شایع تر از بزرگسالان است.

  • کشف رسمی بیماری میناماتا

بیماری میناماتا یک بیماری سیستم اعصاب مرکزی است که در اثر مسمومیت با جیوه ایجاد می‌گردد.در روز اول ماه مه سال ۱۹۵۶ میلادی، مدیر بیمارستان کارخانه شرکت چیسو در شهر میناماتا به مقامات محلی بهداشت عمومی «شیوع یک بیماری ناشناخته سیستم اعصاب مرکزی» را گزارش کرد.این روز بعدها در تاریخ ژاپن به عنوان سالگرد رسمی کشف این بیماری درج گردید. تیم تحقیقاتی دانشگاه کوماموتو دریافت که عامل بیماری می‌بایست مسمومیت غذائی در اثر فلزات سنگین باشد. نهایتاً پس از مدتی کشف شد که عامل اصلی بیماری میناماتا مصرف مواد غذائی آلوده به جیوه آلی بوده‌است.

  • تولد سانتیاگو رامون کاخال

سانتیاگو رامون کاخال متولد 1 مه 1852 در اسپانیا بود. وی ‏زیست‌شناس اسپانیایی و متخصص بافت‌شناسی و آسیب‌شناسی آناتومیک و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۰۶ به خاطر مطالعه سیستم عصبی بود. وی در سال ۱۹۰۶، جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را برای کشف مکانیسم های ریخت‌شناسی و روندهای اتصالی یاخته‌های عصبی از آن خود کرد.نظریه نوین و انقلابی او که بعدها به نام "دکترین نورون" خوانده شد، بر این اساس بود که بافت مغزی از یاخته‌های منفردی تشکیل شده‌است.وی ١٧ اکتبر ١٩٣٤ در مادرید از دنیا رفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا