فسیل یک خرچنگ ۹۵ میلیون ساله کشف شد

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،گروهی از محققان بین‌المللی تحت رهبری «خاویر لاک» دیرین شناس، فسیل یک خرچنگ پلاتیپوس (platypus crab) ۹۵ میلیون ساله را کشف کرده‌اند که سوالات زیادی در ذهن دانشمندان به وجود آورده است.

این فسیل که در نزدیکی رشته کوه آند در شیلی کشف شده به عصر میانه کرتاسه یعنی ۹۰ تا ۹۵ میلیون سال قبل تعلق دارد. این خرچنگ کوچک با نام علمیCallichimaera perplexa شناخته می‌شود و ویژگی‌ها لاروی آن چشم‌انداز جدیدی به تکامل حیات ایجاد می‌کند. این خرچنگ در مناطق ساحلی کم عمق می زیسته است.

ترجمه نام این فسیل «کیمرا زیبا و پیچیده» است. فسیل مذکور به اندازه یک سکه ۲۵ سنتی است و در حقیقت بخشی از یک مجموعه از فسیل‌های عصر کرتاسه است که شامل فسیل انواع مختلفی از میگوها است.به‌هرحال دانشمندان معتقدند این یک نوع جدید از شاخه‌های تکاملی خرچنگ‌های امروزی است.

چشمان عجیب و بزرگ این خرچنگ در فرایند تکامل به وجود آمده است. این فسیل چشمان بزرگ و گرد بدون حلقه چشم، پنجه‌هایی خمیده، دهانی عجیب، دم و بدنی بلند در بزرگسالی داشته است. البته این خرچنگ چندان زیبا به نظر نمی‌رسد اما با حفظ قابلیت ایستاده شنا کردن (که مخصوص لارو است)، نخستین گونه شناخته شده از بندپایان با پاهایی شبیه پارو است که از زمان انقراض عقرب‌های دریایی در ۲۵۰ میلیون سال قبل شناخته شده‌اند.

لاک در این باره می‌گوید:Callichimaera perplexa یک گونه یگانه و عجیب است. این فسیل نشان می‌دهد چگونه گونه‌های جدید حیوانات تکامل یافتند و در زمان حاضر پراکنده شدند.