ایربگ ها امنیت سرنشینان را به خطر می اندازند!

 قبل از استقرار کامل این ایربگ در خودروها محققان می بایست آن ها را با انواع تصادفات سازگار نموده و همچنین با کمتر نمودن خطر ایجاد جراحت و مرگ در اثر برخورد سرنشینان با این ایربگ ها، امنیت استفاده از آن ها را به میزان چشم گیری افزایش دهند.

گفتنی است ایربگ های معیوبی که توسط شرکت ژاپنی تاکاتا تولید شده بود باعث بوجود آمدن بزرگ ترین فراخوان جهت رفع نقص موجود در خودرو های کشور آمریکا شد. مطابق گزارش های سازمان ملی امنیت ترافیک اتوبان ها (NHTSA)  طی این فراخوان هفته گذشته حدود 34 میلیون خودرو  در آمریکا به تعمیرگاه ها فرا خوانده شدند. این ایربگ های معیوب با اعمال نیروی بیش از اندازه منفجر شده و با پاره شدن آن ها گاز های موجود در داخل ایربگ در درون کابین پراکنده می شد. انفجار این ایربگ ها تا کنون باعث کشته شدن 6 نفر در نقاط مختلف دنیا شده و به گفته NHTSA هنوز علت اصلی این نقص مشخص نشده است.

اما ایربگ هایی که بدون هیچ گونه نقصی عمل می کنند نیز می توانند منجر به ایجاد جراحت های جدی همانند اختلال در بینایی , صدمه به شنوایی و حتی مرگ (با توجه به جسه افراد و موقعیت فیزیکی آن ها در خودرو در هنگام وقوع حادثه) سرنشینان خودرو ها شوند.

اول امنیت

ایربگ ها در دهه 70 وارد صنعت خودرو سازی شدند اما استفاده از آن ها در درون خودروها ابتدا در سال 1367 در آمریکا اجباری شد. در حالی که ایربگ ها باعث بالاتر رفتن امنیت خودرو ها شدند بحث و جدل پیرامون حوادث و صدمات احتمالی که این تکنولوژی به شکلی کاملا تصادفی می تواند برای سرنشینان ایجاد کند همچنان ادامه دارد. جهت حل این مشکل محققان با تولید سیستم های هوشمندی برای این ایربگ ها که با توجه به فاکتور های مختلفی همانند شدت ضربه و تصادف , موقعیت قرارگیری سرنشینان و ویژگی های فیزیکی آن ها عمل می کنند سعی در کاهش خطرات استفاده از این ایربگ ها به میزان قابل توجهی دارند. به گفته متیو رید ،سرپرست بخش علوم زیستی دانشگاه میشیگان نیروی اعمال شده به ایربگ خودروی مردی که جثه بزرگی دارد و با سرعتی بالا در حال حرکت است نسبت به خانمی که جسه کوچک تری داشته و با سرعت کمتری در حال حرکت است باید به میزان بیشتری در نظر گرفته شود. گفتنی است نمونه ابتدایی این تکنولوژی هم اکنون با نام ایربگ های درجه بندی شده در درون بعضی از خودروها یافت می شود و همچنان تکنولوژی استفاده شده در این دستگاه ها در حال پیشرفت است تا بتوان نرخ ورود گاز به داخل ایربگ را در زمان وقوع تصادف با توجه به پارامتر های گوناگون کنترل نمود و انرژی جذب شده از برخورد سرنشین با ایربگ را به شکلی مناسب مهار کرد. این پیشرفت باعث می شود تا صدمات ایجاد شده در اثر نیروهای وارده حین تصادفاتی که با سرعت کم بوقوع می پیوندند و یا تصادفاتی که برای افرادی با جسه کوچک تر اتفاق می افتند به حداقل برسد.

تکنولوژی پیشرفته تر

به گفته دن بلوور فراتر از تکنولوژی استفاده شده در درون ایر بگ های هوشمند , تکنولوژی خودرو های هوشمند است که احتمال  وقوع هر گونه تصادفی را در مراحل ابتدایی از بین می برند. به عنوان مثال سیستم کنترل پایداری که توسط سنسور های خودرو عمل می کند (استفاده از این سنسور ها در درون تمام خودرو ها در آمریکا 3 سال پیش الزامی شد.) توانایی شناسایی اتوماتیک خروج خودرو از مسیر خود را داشته و با عملکرد خود , به آرامی از سرعت خودرو کاسته و آن را به مسیر اصلی باز می گرداند. بولر در مورد استفاده از این تکنولوژی در درون خودرو ها می گوید : این تکنولوژی حدودا 10 برابر موثر تر از سایر تجهیزاتی بوده که تا پیش از این امنیت سرنشینان را تامین می کردند.

ارتباط و تماس میان خودروها که به (V2V) موسوم است , یکی دیگر از پیشرفت های تکنولوژی در زمینه ساخت خودرو های هوشمند است. این تکنولوژی به خودروها امکان ایجاد ارتباط بی سیم را داده تا از هرگونه برخوردی با یک دیگر به صورت کاملا اتوماتیک جلوگیری کنند. به عنوان مثال خودرویی که در حین حرکت نقص فنی پیدا می کند و از سرعت خود می کاهد با ارسال سیگنال هایی به سایر خودرو ها آن ها را از وجود خود و نقص بوجود آمده آگاه می سازد و به این شکل از بروز هر گونه تصادف احتمالی جلوگیری به عمل می آورد. تصور کنید خودروی شما از وجود خودرویی معیوب در مسیر شما را آگاه سازد و با ترمز گرفتن از سرعت خودروی شما بکاهد.

طبق اطلاعیه ماه گذشته , دپارتمان حمل و نقل کشور آمریکا در حال برنامه ریزی برای الزامی ساختن استفاده از این تکنولوژی در درون تمام خودرو های مصرفی این کشور تا پایان سال 2015 است.

فراتر از ایربگ ها

در حالی که استفاده از تکنولوژی V2V مسیری رو به رشد را در صنعت خودرو سازی طی می کند , محققان فعال در این صنعت به دنبال ساخت خودرو های هوشمندی هستند که در آینده امنیت سرنشینان را بدون استفاده از ایربگ ها تامین کند.

پیش بینی نحوه و چگونگی تصادفی که برای خودرو روی خواهد داد و تنظیم امکانات ایمنی خودرو متناسب با این برخورد از دیگر تکنولوژی هایی است که می توان در درون خودرو ها از آن بهره برد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا