وقوع چهارمین نابودی وسیع جنگل‌های گرمسیری

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،این میزان نابودی جنگل‌ها از سال 2001 میلادی تاکنون چهارمین نابودی وسیع جنگل‌های گرمسیری محسوب می شود.بر اساس اطلاعاتی که توسط وب‌سایتGlobal Forest Watch متعلق به انستیتیوی منابع جهانی منتشر شده است، جنگل‌هایی که در سال 2018 میلادی از بین رفتند، وسعتی برابر کشور بلژیک داشتند و از جنگل‌های قدیمی و اولیه زمین محسوب می‌شدند، در حالی که سه مورد نابودی قبلی مربوط به جنگل‌های جدید هستند.
وب‌سایت Global Forest Watch یک تلاش بین‌المللی برای نظارت بر نابودی جنگل‌های گرمسیری اولیه با استفاده از تصویربرداری ماهواره ‌‌ای و حسگرهای راه دور است.
بر اساس این اطلاعات با وجود این که بخش کوچکی از جنگل‌ها در آتش سوخته‌اند، بخش عمده درختان به منظور توسعه زمین‌های کشاورزی، زیرساخت‌ها و سایر کاربردهای بشر قطع شده‌اند. بیشتر جنگل‌هایی که در سال گذشته میلادی نابود شدند، در منطقه آمازون قرار داشتند.
با وجود این که برزیل در ابتدای دهه 2000 میلادی شاهد کاهش روند نابودی جنگل‌ها بوده است، سایر کشورهای آمریکای جنوبی چنین رویکردی را تجربه نکرده‌اند. در واقع کلمبیا، بولیوی و پرو از ابتدای قرن جدید شاهد یک روند صعودی در نابودی جنگل‌های گرمسیری اولیه بوده‌اند.
اطلاعات جدید نشان‌دهنده نابودی جنگل‌ها در بخش‌هایی از آفریقا به ویژه غنا و ساحل عاج است که در آن‌ها کشت کاکائو و معدن‌کاوی غیرمجاز دلیل اصلی قطع درختان محسوب می‌شود.
از آنجا که درختان قدیمی‌تر و بزرگتر، کربن را با کارآیی بالاتری ذخیره می‌کنند، نابودی جنگل‌های اولیه خبر بدی برای آب و هوای زمین محسوب می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا