ساخت دستگاه مقابله با سرمازدگی محصولات زراعی توسط فناوران ایرانی

محمد مختارزادگان مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا سرمازدگی را شرایطی دانست که در آن هوا در ارتفاع 1.2 متری از سطح زمین به صفر درجه سانتیگراد و یا کمتر از آن برسد و افزود: بیش از 90 درصد از سرمازدگی محصولات کشاورزی را سرمازدگی از نوع تشعشعی تشکیل می‌دهد که در این حالت شاهد آسمانی صاف، همراه با توده‌های هوای سرد خواهد بود.

 

وی با اشاره به طراحی و ساخت دستگاه مقابله با سرمازدگی محصولات زراعی اظهار داشت: این دستگاه که برای مقابله با سرمازدگی محصولات باغات زراعی کاربرد دارد، با محاسبه نقاط شبنم، دو ساعت قبل از وقوع سرمازدگی به طور اتوماتیک بر اساس دمایی که کاربر برای دستگاه به عنوان دمای بحرانی تنظیم کرده است، شروع به کار می‌کند.

 

مختارزادگان، به توضیح مکانیزم عملکرد این دستگاه پرداخت و ادامه داد: زمانی که این دستگاه پیش‌بینی‌های لازم را انجام داد، هوای سرد را از دهانه بالا مکش می‌کند و این هوا در قسمت کوره هرمی شکل دستگاه گرم خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: هوای گرم ایجاد شده از طریق چهار دهانه خروجی زیر دستگاه به صورت 360 درجه به موازات سطح زمین تا شعاع 50 متری پرتاب می‌شود.

 

مجری طرح با تاکید بر این که سرمازدگی بر اثر سه عامل نبود جریان باد، برودت و فقدان رطوبت کافی ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: از این رو این دستگاه علاوه بر آن که جریان باد را ایجاد می‌کند، از طریق میزان انرژی تولید شده از بروز سرما جلوگیری می‌کند.

 

وی با تاکید بر این که در نسخه‌های جدید، این دستگاه به صورت تمام اتوماتیک عرضه شده است، یادآور شد: این دستگاه در کلیه استانها به جز شش استان کاربردی شده است.

 

این محقق دلیل کاربردی نشدن این دستگاه در شش استان را رونق نداشتن کشاورزی و نبود شرایط سرمازدگی در آنها ذکر کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا