رابطه مستقیم نژاد با ابتلا به دیابت بارداری

یکی از انواع دیابت، دیابت بارداری است؛ این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که بدن فرد نتواند در دوران بارداری، به اندازه کافی انسولین تولید کند. در طی دوران بارداری، بدن زنان هورمون‌های بیشتری تولید می‌کند و دستخوش تغییرات زیادی مانند اضافه وزن می‌شود. این تغییرات باعث می‌شود که سلول‌های بدن مانند قبل به خوبی از انسولین بهره‌برداری نکند، وضعیتی که به آن "مقاومت به انسولین" گفته می‌شود. مقاومت به انسولین باعث می‌شود بدن به انسولین بیشتری احتیاج پیدا کند، در صورتی که غده‌ پانکراس نتواند انسولین را تامین کند، ابتلا به دیابت بارداری رخ می‌دهد. تمامی زنان باردار تا حدودی به وضعیت "مقاومت به انسولین" دچار می‌شوند. با این حال برخی از زنان حتی قبل از بارداری نیز تا حدودی به وضعیت "مقاومت به انسولین" دچار بوده‌اند که علت آن نیز معمولا اضافه وزن است. این زنان، زمانی که باردار می‌شوند، میزان نیاز بدنشان به انسولین از قبل بیشتر می شود و بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار می گیرند. اهمیت این موضوع باعث شد خبرنگار سینا پرس اصفهان گفت وگویی با دکتر محمدرضاعزیزی، مدیر آزمایشگاه اریترون و مجری آزمایش های غربالگری سلامت جنین انجام دهد که در ادامه آن را می خوانید.

چه شرایطی احتمال ابتلا به دیابت بارداری را تشدید می کند؟  

داشتن اضافه وزن، سابقه ابتلا به دیابت بارداری در گذشته، سابقه به دنیا آوردن نوزادی با بیش از 4 کیلوگرم وزن، ابتلای خواهر، بردار، پدر یا مادربه دیابت، داشتن شرایط پیش از دیابت( به این معنا که گلوکز خون شما بسیار بالا است اما هنوز آن قدر بالا نیست که به عنوان ابتلا به دیابت تشخیص داده شود) و مرتبط بودن با یکی از نژاد‌های آفریقایی-آمریکایی، آمریکایی-هندی، آمریکایی-آسیایی، اسپانیایی-لاتین یا جزایر آمریکایی اقیانوس آرام و همچنین ابتلا به نوعی اختلال هورمونی به نام سندرم تخمدان پلی‌کیستیک(PCOS) می‌تواند باعث بالا رفتن احتمال ابتلا به دیابت بارداری شود.

چگونه می‌توان احتمال ابتلا به دیابت بارداری را کاهش داد؟

در صورتی که مادر اضافه وزن دارد و در فکر باردار شدن است، می‌تواند با اقدامات زیر احتمال ابتلا به دیابت بارداری را در خود کاهش دهد. کم کردن وزن اضافه و افزایش سطح فعالیت فیزیکی قبل از باردارشدن از جمله آنهاست. البته پس از بارداری، دیگر نباید برای کم کردن وزن خود تلاش کنید چرا که به طور طبیعی و برای سلامت کودک خود، نیاز دارید تا کمی وزن اضافه کنید. البته باید توجه داشت که اضافه کردن مقدار زیادی وزن، ظرف مدت زمان کوتاه، می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت بارداری را بالا ببرد. پزشک، به شما خواهد گفت که در دوران بارداری چه میزان وزن می‌توانید اضافه کنید و فعالیت فیزیکی شما تا چه میزان باید باشد.

چه زمانی را برای تست دیابت بارداری توصیه می کنید؟

احتمالا بین هفته‌ 24 تا 28 بارداری پزشک اقدام به انجام تست دیابت بارداری می کند، البته در صورتی که به دلایلی، مادر در معرض ابتلا به دیابت بارداری باشد، پزشک در اولین ویزیت بعد از بارداری، تست دیابت را توصیه می‌ کند، در صورتی که در این زمان (هفته‌های اول بارداری) میزان قند خون مادر بالا باشد، تشخیص پزشک، ابتلا به "دیابت" نه "دیابت بارداری" خواهد بود.

آیا علایم دیابت بارداری نشانه های بارزی دارند؟ 

دیابت بارداری معمولا موجب بروز علایم یا نشانه‌ های بارزی نمی‌شود به همین دلیل است که انجام آزمایش خون برای ارزیابی وضعیت مادر باردار بسیار مهم است. در موارد نادری ممکن است علایمی مانند تشنگی زیاد و تکرر ادرار در شخص بروز کند.

لطفا در مورد آزمایش های مربوط به دیابت بارداری توضیح دهید؟

پزشکان برای تشخیص دیابت بارداری از آزمایش خون استفاده می‌کنند، آزمایش خون همیشه در آزمایشگاه یا در کلینیک پزشک شما انجام می‌شود و برای ارزیابی به لابراتوار فرستاده می‌شود. آزمایش بعدی آزمایش غربالگری تحمل گلوکز است که در این تست یک نوشیدن شیرین به فرد داده می‌شود و یک ساعت بعد، میزان قند خون او آزمایش می‌شود. این آزمایش می‌تواند در هر ساعتی از روز انجام شود و در صورتی که نتایج آن آزمایش، بالاتر از میزان طبیعی باشد، احتمالا فرد نیاز به انجام تست تحمل گلوکز دهانی می‌شود. آزمایش تحمل گلوکز دهانی دومین آزمایش است. فرد باید 8 ساعت قبل از انجام این آزمایش ناشتا باشد؛ ناشتا به این معناست که هیچ چیزی به جز آب نخورد و نیاشامد. در صورت نیاز، پزشک در مورد سایر اقدامات لازم قبل از آزمایش به فرد توضیح خواهد داد. گلوکز خون او یک بار قبل از شروع تست اندازه‌گیری می‌شود. سپس به او یک شربت شیرین داده می‌شود. در نهایت قند خون فرد یک ساعت بعد، دو ساعت بعد و احتمالا سه ساعت بعد مجددا آزمایش می‌شود. پزشک با استفاده از نتایج این آزمایش می‌تواند تعیین کند که آیا فرد به دیابت بارداری مبتلا است یا خیر.

عوارض دیابت بارداری به روی مادر چگونه است؟ 

ابتلا به دیابت بارداری می‌تواند احتمال بروز مشکلاتی همچون بالا رفتن فشار خون و وجود مقادیر بیش از حد پروتئین در ادرار (دفع پروتئین(، نیاز به انجام جراحی (سزارین) برای به دنیا آوردن کودک، ابتلا به افسردگی و ابتلا به دیابت نوع دوم و مشکلاتی که این بیماری با خود به همراه می‌آورد را افزایش دهد.

چه توصیه هایی برای درمان دیابت حاملگی دارید؟

درمان دیابت بارداری، شامل اقداماتی می‌شود که برای نگه داشتن میزان قند خون مادر در محدوده‌ مورد نظر، انجام می‌شوند، پزشک با آموزش هایی به مادر باردار در چگونگی استفاده از روش‌های خوردن غذای سالم، انجام فعالیت فیزیکی و تزریق انسولین( در صورت لزوم) کمک می کند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا