حفظ تندرستی و ارتقای سلامت کشور با کمک طب ایرانی

به گزارش سیناپرس، دکتر محمود خدادوست در ششمین روز از هفته سلامت با شعار «سبک زندگی سلامت‌محور» با تاکید بر رویکرد سلامت‌محور طب ایرانی، این مکتب غنی طبی را در زمینه اصلاح سبک زندگی مردم به‌عنوان مهم‌ترین عامل شیوع بیماری‌های غیر واگیر از نگاه سازمان جهانی بهداشت، پیشرو دانست.

وی با اشاره به قدمت چند هزار ساله و ریشه‌دار بودن طب ایرانی در فرهنگ و باور مردم گفت: طب ایرانی مبتنی بر دانش بومی بوده و با رویکرد سلامت‌محور و مبتنی بر اصلاح سبک زندگی خود، می‌تواند کمک شایانی به حفظ تندرستی و ارتقای سلامت کشور کند.

 وی افزود: از نگاه سازمان جهانی بهداشت، بهترین و موثرترین راه مداخله و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر، اصلاح سبک زندگی است و بهره‌گیری مناسب از توصیه‌های حکمای طب ایرانی و به‌کارگیری آموزه‌های آنان در زندگی روزمره، تاثیر بسزایی در اصلاح سبک زندگی و پیشگیری از بروز این بیماری‌ها دارد.

سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هفته سلامت فرصتی است برای توجه بیشتر مردم به سلامتی و سبک زندگی خود، گفت: پیام اصلی طب ایرانی، اصلاح سبک زندگی است و نباید تنها در هنگام بیماری به سلامتکده‌ها مراجعه کرد، بلکه به مردم توصیه می‌شود حداقل سالی یک‌بار، به این مراکز مراجعه کرده و با متخصصان این حوزه در خصوص شیوه‌های نگاهداشت تندرستی خود مشورت کنند.

 وی با اشاره به اینکه حکیم سید اسماعیل جرجانی، توجه به شش اصل شامل آب و هوا، خوردن و آشامیدن، خواب و بیداری، حرکت و سکون، دفع مواد زائد و حفظ مواد ضروری در بدن و اعراض نفسانی را در نگاهداشت تندرستی ضروری عنوان کرده است، افزود: بوعلی‌سینا نیز در کتاب قانون، «تدبیر» را که شامل دخل و تصرف در همین شش اصل است، قدم اول در معالجه بیماران عنوان کرده است.

مشاور وزیر بهداشت تاکید کرد: در کنار ارایه آموزه‌های ضابطه‌مند و قانونمند طب ایرانی به صورت فراگیر به عموم مردم، همت و تلاش دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌های مسوول در زمینه اصلاح عوامل زمینه‌ای تاثیرگذار در خصوص هر یک از این شش اصل ضروری حیات از دیدگاه حکمای طب ایرانی، در تغییر رفتار مردم برای اصلاح سبک زندگی مردم و ارتقای سلامت جامعه، تاثیر بسزایی دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا