دسترسی به مراقبت های بهداشتی اولیه در بحران و حوادث

آمارها و شواهد حکایت از این موضوع دارد که کشور ما در زمره 10 کشور نخست از نظر وقوع بلایا و حوادث در بین کشورهای جهان است. ایرانیان حوادث بزرگی از جمله  سیل، زلزله و جنگ‌ها را تجربه کرده اند. از این رو، توجه به اهمیت ضرورت افراد در این بحران ها ضروری به نظر می رسد.

برای تحقق سلامت افراد در حوادث، بلایا و بحران ها به یک همگرایی ملی وهمکاری و هماهنگی بین بخش‌های خصوصی و دولتی با هدف کاهش خسارات و زیان­های روانی اجتماعی ناشی از حوادث نیاز است.

ایرانیان هرساله، با سوانح طبیعی و غیرطبیعی مختلفی مواجه­ هستند که صدمات جانی و مالی فراوانی را به بار آورده و سلامت افراد جامعه را تحت الشعاع قرار می دهد. از این رو، ضروری است که با افزایش آگاهی و اطلاعات علمی و عملی مدیران، سازمان ها و ارگان­های ذیربط و آحاد جامعه، چالش ها را به حداکثر بر سانیم.

نکته غم انگیز در این میان آسیب‌های روانی ناشی از حوادث و بحران هاست غالبا افراد آسیب دیده از زمان وقوع حادثه تا ماه‌ها، سال‌ها و حتی گاهی تا آخر عمر با آن ذست به گریبان بوده و به دلیل از دست رفتن سلامتشان رنج می برند.

پرواضح است که هرقدر دانش و سواد عمومی در این زمینه در بین اقشار مختلف مردم افزایش پیدا کند، به همان میزان نیز درک عمومی بالا رفته و در نتیجه آسیب های ناشی از بحران ها کاهش پیدا می کند.

بر اساس آمارهای جهانی، حدودا نیمی از جمعیت جهان به خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز خود دسترسی ندارند و هر ساله میلیون ها نفر در جهان به دلیل وقوع بحران ها و حوادث سلامت خود را از دست داده و همچنین به دلیل پرداخت هزینه‌های سنگین خدمات بهداشتی و درمانی دچار فقر شدید می‌شوند.

در هرحال، طبق برنامه ملی هفته سلامت بهداشت و سلامت از حقوق مهم و اساسی بشر محسوب می شود که همه افراد باید از آن برخوردار باشند. به این معنا که آحاد مردم باید به اطلاعات و خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز خود برای حفظ سلامت خود و خانواده‌شان دسترسی داشته باشند. بنابراین دسترسی به مراقبت­‌های بهداشتی اولیه، اساس و پایه برنامه ایجاد پوشش همگانی سلامت است.

بر اساس این گزارش، اول تا هفتم اردیبهشت ماه هر سال به عنوان هفته ملی سلامت نامگذاری می شود. این هفته فرصتی است برای پاس داشتن سلامتی و همچنین یادآوری این نکته به رهبران جهان که همه افراد باید در موقع لزوم به مراقبت‌های بهداشتی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. یکی از المان های این هفته ملی توجه به سلامت افراد در حوادث و بحران هاست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا